Jeep Wrangler JL i Wrangler Unlimited JLU 2018 – opis modelu, dane techniczne

 

 Legenda na nowo

Czwarta generacja Jeepa Wranglera o oznaczeniu JL ? w prostej linii pochodząca od Willysa MB ? miała premierę podczas targów motoryzacyjnych odbywających się w Los Angeles. Producent kazał czekać fanom tego modelu prawie 12 lat, tym samym dając sobie sporo czasu na prace projektowe i testy.

 Jeep? CJ-2A 1945 i Jeep Wrangler Rubicon 2018
Jeep? CJ-2A 1945 i Jeep Wrangler Rubicon 2018

Zanim Jeep Wrangler został oficjalnie zaprezentowany, przeszedł wiele testów, na co wskazywały liczne zdjęcia zamieszczane w internecie przez fanów marki. Jak podaje producent, nowy członek siedmioszczelinowej rodziny przejechał ponad 3,9 mln mil! Kilkumiesięczne testy przeprowadzono w gorącej Arizonie i zimnej Alasce. Nowy Wrangler zwiedził także Chiny, Brazylię, Indie, Australię oraz Włochy. A do tego przejechał błotniste trasy północnego Michigan i Rubicon Trail oraz pokonał skały w Moab, co ma szczególne znaczenie dla znawców marki.

 Jeep Wrangler Rubicon 2018
Jeep Wrangler Rubicon 2018

Produkcja
Jak nakazuje niepisana tradycja, produkcja nowego Jeepa Wranglera JL będzie odbywała się tylko w Stanach Zjednoczonych, w Ohio, w zakładach w Toledo, skąd wyjechało już ponad 2 mln jeepów. Wrangler produkowany jest tam od 1992 roku, a od roku 2006 z linii montażowych znajdujących się w południowej części zakładu zjeżdża model JK. Najnowsza generacja również będzie powstawała w Toledo, ale już na zmodernizowanych liniach w północnych częściach zakładu, co było możliwe po wyprowadzce Cherokeego do Chicago na początku kwietnia 2017 roku.

 Jeep? Wrangler Sahara 2018
Jeep? Wrangler Sahara 2018

Niezmienny wygląd
Sprawdzone rozwiązanie, jakim jest ramowa konstrukcja, na której posadowiono nadwozie Wranglera, zostało zachowane. Pojazd nadal będzie dostępny w dwóch wersjach: krótkiej, dwudrzwiowej oraz długiej, czterodrzwiowej (Unlimited). Oprócz tego w ofercie znajdą się trzy podstawowe warianty: Sport, Sahara i Rubicon (Sport i Rubicon będą oferowane w długiej i krótkiej wersji, natomiast Sahara tylko w długiej).
Zgodnie z oczekiwaniami wiernych fanów marki konstruktorzy Wranglera nie zaproponowali radykalnych zmian w nadwoziu, stąd też nowy Jeep będzie jedynie minimalnie większy od modelu JK (dłuższy o około 5-7 cm i wyższy o około 3 cm, szerokość natomiast pozostanie taka sama ? poszczególne wymiary zależne będą oczywiście od wybranego modelu i rodzaju dachu). Zwiększy się natomiast rozstaw kół (o około 2 cm) oraz osi (o około 5 cm), co z pewnością korzystnie wpłynie na stabilność pojazdu.

 Jeep? Wrangler Sahara 2018
Jeep? Wrangler Sahara 2018

Nowy Wrangler zachował charakterystyczne linie poprzednika, w tym siedmioszczelinowy grill ze światłami nachodzącymi na skrajne szczeliny (grill wzorowany na modelu CJ). Atrapa chłodnicy została jednak lekko pochylona w górnej części, podobnie jak i przednia szyba, co ma na celu polepszenie aerodynamiki pojazdu. Zachowano też wzorowane na Wranglerze YJ, trapezowe nadkola, które nieznacznie przestylizowano, oraz linię tłoczenia blachy przebiegającą poniżej linii szyby.

 Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Nowy Wrangler nadal będzie oferowany z demontowalnym dachem, wykonanym z brezentu (miękki) lub laminatu (sztywny) ? w wersji z długim nadwoziem z dodatkowymi frontowymi panelami. Początkowo pojazd będzie oferowany z pełnymi, przeszklonymi drzwiami i z aluminiowym poszyciem (z tego materiału będzie również wykonana maska silnika i tylne drzwi bagażnika, co sprawi, że Wrangler będzie o około 90 kg lżejszy od poprzednika). Połówkowe drzwi z foliowo-brezentowymi nadstawkami mają pojawić się w kolejnych edycjach. 

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Prawie wszystkie lampy Wranglera zostały wykonane w technologii LED. Modele Sahara i Rubicon będą dostępne z diodowymi reflektorami z aureolą stanowiącą światła dzienne. LED-owe będą też światła przeciwmgielne oraz kierunkowskazy, które obecnie znalazły miejsce na błotnikach. Na tylnych narożnikach pojawią się nowe, nieznacznie zmienione, ale nadal wystające, lampy ? w modelach Sahara i Rubicon wykonane w technologi LED.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

W zależności od wersji klienci będą mogli wybrać jeden z dziesięciu kolorów nadwozia i jeden z siedmiu kompletów felg w rozmiarze 17 i 18 cali.
Zmywalne wnętrze
We wnętrzu nowego Wranglera znajdziemy wiele elementów zainspirowanych dziedzictwem tego modelu. W kabinie, podobnie jak i na zewnątrz, nie zabraknie bowiem odwołań do CJ-a. Proste formy i sposób rozmieszczenia poszczególnych elementów, np. przełączników i nawiewów, pozostaną bez zmian. Pojawi się jednak pozioma deska w kolorze nadwozia (w wersji Rubicon ? Radicial Red) w górnej części obszyta skórą (wariant Sahara). Dostępne będą trzy kolory wnętrza (tapicerki, deski, drzwi i siedzeń), a modele Sahara i Rubicon będzie można nabyć z siedzeniami pokrytymi skórą.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

W kabinie Wranglera nie zabraknie funkcjonalnych schowków, kieszeni oraz uchwytów mocujących, które sprawią, że drobiazgi nie będą przemieszczały się podczas jazdy bezdrożami. Co ważne, projektanci zachowali jeden bardzo ważny element ? nowy Wrangler wzorem poprzedników już w standardzie będzie wyposażony w solidne i zmywalne wnętrze oraz funkcjonalne otwory spustowe umieszczone w podłodze.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Wyraźnie widać, że kabina pojazdu została zaprojektowane z ogromną dbałością o szczegóły i podporządkowana funkcjonalności. Zadbano nie tylko o jakość materiałów tapicerskich, ale i o to, by poszczególne elementy tworzyły spójną całość. Postawiono też na bezpieczeństwo aktywne i bierne, wyposażając pojazd w niespotykane do tej pory funkcje. Łącznie jest ich aż 75, miedzy innymi monitoring martwego pola i wykrywanie zagrożeń.
Technologia
Panel kierowcy będzie dostępny w dwóch wersjach: z 3,5- oraz 7-calowym ekranem znajdującym się pomiędzy dwoma analogowymi zegarami pokazującymi obroty silnika i prędkość. 

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Centralnie umieszczony zostanie też drugi monitor, duży, 7-calowy wyświetlacz pozwala kierowcy skonfigurować informacje na ponad 100 sposobów. W ofercie znajdą się trzy systemy Uconnect (5-, 7- i 8.4NAV), zapewniające komunikację, rozrywkę i nawigację. System oczywiście przeszedł modernizację: poprawiono jego funkcjonalność i zwiększono moc obliczeniową, a także szybkość startową wysokiej rozdzielczości ekranów dotykowych. Wyraźnym ukłonem w stronę wielbicieli nowinek technologicznych jest wyposażenie systemu Uconnect 7.0 i 8.4NAV w aplikacje Apple CarPlay i Android Auto. Ta pierwsza integruje telefon z wyświetlaczem i Siri, tym samym pozwalając na korzystanie z aplikacji obecnych w telefonie. Android Auto natomiast pozwala na korzystanie z Google Maps i Google Play. W nowym Wranglerze ulokowano też dwa zdublowane porty USB i C USB (dwa z przodu i dwa z tyłu) oraz 12-woltowe gniazdka zapalniczki.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Silniki
Zgodnie z zapowiedziami głównym silnikiem benzynowym nadal pozostanie bardzo udana konstrukcja, czyli Pentastar V6 o pojemności 3,6 l, którą uzupełni benzynowy, turbodoładowny silnik R4 o pojemności 2,0 l oraz dwa Diesle: V6 3,0 l i R4 2,2 l.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Jednostka V6 3,6l o mocy 285 KM zapewnia wysoki i ? co ważne w terenie ? stały moment obrotowy w dużym zakresie obrotowym silnika. Konfigurowana z nim sześciobiegowa przekładnia manualna jest standardem dla wszystkich Rubiconów wyposażonych w jednostkę Pentastar V6 o pojemności 3,6 l. Automat w tym przypadku będzie traktowany jako opcja.
Drugi silnik benzynowy to zupełnie nowa konstrukcja, a konkretniej 2-litrowa, turbodoładowana, pracująca w układzie rzędowym jednostka czterocylindrowa wykorzystująca technologię eTorque. Jej moc to 270 KM a moment ? aż 400 NM (najwyższy w swojej klasie). Ta nowoczesna konstrukcja posiada podwójny wałek rozrządu (DOHC), podwójny, niezależny układ faz rozrządu oraz chłodzony układ recyrkulacji spalin (C-EGR). Po raz pierwszy zastosowano w niej podwójną turbosprężarkę, układ C-EGR, bezpośredni wtrysk i niezależne chłodzenie powietrzem korpusu przepustnicy i turbosprężarki. Taka kombinacja zwiększa wydajność silnika i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Ponadto wprowadzono dodatkowe funkcje systemu eTorque, w tym: auto start/stop, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, sterowanie dawkowaniem paliwa przy zmianie biegów oraz inteligentne ładowanie akumulatora podczas hamowania silnikiem.
Kolejne dwa motory to Diesle: 3-litrowy Ecodiesel V6 oraz 2,2-litorowy R4 MultiJet II. Pierwszy z nich to jednostka VM Motori, zmodernizowana przez inżynierów w celu spełnienia wymogów regulacyjnych w strefie NAFTA. Zmiany obejmują tłoki, wtryskiwacze, kolektor wydechowy oraz nową turbosprężarkę (wydajniejszą przy niskich obrotach silnika). Drugi z silników jest 2-2-litrową konstrukcją MultiJet II, znaną między innymi z modelu Cherokee i dysponującą 200 KM mocy. Silnik będzie oferowany na rynku europejskim.
Dwie nowe skrzynie
Absolutną nowością jest automatyczna skrzynia ośmiostopniowa, która znajdzie się w standardowym wyposażeniu wszystkich wariantów Wranglera, oraz sześciobiegowy manual dedykowany off-roaderom. Pierwszy z mechanizmów to rozwiązanie ZF, powszechnie stosowane w pojazdach z koncernu FCA, BMW, Audi i Land Rover. Jest to sprawdzona konstrukcja, która zawsze będzie dobrym wyborem. Skrzynia zapewne uelastyczni jazdę, korzystnie wpłynie na zapotrzebowanie na paliwo a podczas pokonywania terenu poprawi trakcję. Niskie przełożenie pierwszego biegu (4,71) w połączeniu z przełożeniem osiowego mechanizmu różnicowego (4,10) pozwala na osiągnięcie niskiego przełożenia całkowitego ? w przypadku modelu Rubicon jest to 77,2:1.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

W wariantach wyposażonych w silnik Diesla (3-litrowe V6), który ma pojawić się w kolejnym roku, Jeep planuje zastosować skrzynię o wzmocnionych parametrach, pozwalającą na przenoszenie wyższych momentów generowanych przez jednostkę napędową. Kierowcy będą mogli zamówić również Wranglera z sześciobiegową, manualną skrzynką z odpowiednio zmienionym układem i zestopniowaniem przełożeń ułatwiającym jazdę w terenie (bieg pierwszy i wsteczny ma dysponować krótszym przełożeniem). Sporym plusem ma być również krótsze i niższe prowadzenie lewarka w celu zmiany biegów. Zabieg ten ma zwiększyć precyzję i przyśpieszyć zmianę przełożeń. Pierwszy bieg o dużym przełożeniu zagwarantuje jeszcze lepsze niż w automatycznej skrzyni Rubicona przełożenie całkowite (84,2).

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Reduktor
Nikt nie wyobraża sobie Jeepa Wranglera bez skrzyni rozdzielczo-redukcyjnej, dlatego inżynierowie postanowili zachować ten podzespół. Wersje Sport i Sahara wyposażone są w system napędu 4×4 Command-Trac ze skrzynią rozdzielczą NV241. Stały napęd jest więc przenoszony na tylną oś, a przód jest dołączany na ?sztywno? z możliwością wyboru dwóch prędkości ? 4H i 4L o zredukowanym przełożeniu 2,72:1. Dostępna jest też montowana na tylnej osi blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu (Trac-Lok). W Rubiconie natomiast za przekazanie napędu odpowiada system Rock-Trac ze skrzynią NV241OR o przełożeniu 4,0:1. Na osiach znajdują się załączane elektrycznie 100% blokady Tru-lok.
Opcjonalnie w modelu Sahara ? po raz pierwszy w historii marki ? pojawi się system Selec-Trac ze skrzynią MP3022 umożliwiającą dopięcie przedniej osi na ?sztywno? lub przez mechanizm różnicowy, albo dopięcie zredukowanego przełożenia tylko na ?sztywno?.

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

Sztywne mosty
Nowy Wrangler zachowa sztywne mosty. W modelu Sport i Sahara nadal będą to Dana 30 na froncie oraz Dana 35 na tylnej osi, w Rubiconie na obu osiach znajdą się Dana 44. Nic nie zmieniło się również w kwestii prowadzenia i podparcia mostów. I całe szczęście! Przednia oś nadal jest prowadzona czterema wahaczami wzdłużnymi i podparta na sprężynach. Za stabilizację bocznych ruchów osi ma odpowiadać wykonany z kutej stali, wzdłużny drążek Panharada. Podobnie wygląda oś tylna ? most jest prowadzony wzdłużnymi wahaczami i stabilizowany Panhardem. Zmodyfikowano jednak punkty mocowania ? zmiana wyprzedzenia kąta zwrotnicy spowodowała zmianę geometria pojazdu, co ma pozytywnie wpływać na stabilność pojazdu na utwardzonej nawierzchni.
W standardowym wyposażeniu wersji Rubicon nadal figuruje rozpinany elektronicznie drążek stabilizacyjny, pozwalający na większy skok koła i wykrzyż osi.
Mopar
Mopar, nadworny tuner Jeepa, już na starcie przygotował dla nowego Wranglera zestaw pond 200 akcesoriów (Jeep Performance Part), za pomocą których kierowcy mogą spersonalizować swoje Jeepy. Nie są to bynajmniej naklejki i listwy ozdobne, chociaż i te figurują w ofercie. Nowe produkty dają możliwość kompleksowej przebudowy pojazdu. W katalogu Mopara znajdziemy bowiem ? między innymi ? zestaw do 2-calowego liftu nadwozia, felgi z beadlockami, stalowe osłony progów, off-roadowe światła LED oraz pierwszy w historii akcesoriów Mopara bagażnik dachowy przeznaczony dla Wranglera. Oprócz tego jeepowy tuner oferuje szereg elementów do konwersji wnętrza, w tym: dodatkowe półki oraz stolik do zamontowania we wnętrzu tylnej klapy. Wszystko, by zaspokoić potrzeby przyszłego klienta.
Premiera 

Jeep? Wrangler JL 2018
Jeep? Wrangler JL 2018

W Europie nowy Jeep Wrangler JL został zaprezentowany dopiero podczas salonu samochodowego odbywającego się w Genewie, a polska premiera  miała miejsce na targach w Poznaniu. Pojazd do Polski trafił z opóźnieniem, produkcja seryjna w USA ruszyła w styczniu,  pierwsze egzemplarze do polskich salonów trafiły dopiero w drugiej połowie 2018 roku.

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: archiwum 

All-new 2018 Jeep? Wrangler Rubicon

Zdjęcie 3 z 84

All-new 2018 Jeep? Wrangler Rubicon

Jeep Wrangler JK? dane techniczno-eksploatacyjne
Silniki
3.6 Pentastar: benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów ? V6, pojemność skokowa ? 3 604 cm3, moc maksymalna ? 209 kW (285 KM) przy 6 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 353 Nm przy 4 800 obr./min
2.0 Turbo: benzynowy, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów ? R4, pojemność skokowa ? 1 995 cm3, moc maksymalna ? 200 kW (270 KM) przy 5 250 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 400 Nm przy 3 000 obr./min
3.0 Ecodiesel (zapowiadany): diesel, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów ? V6, pojemność skokowa ? 2 988 cm3, moc maksymalna ? 179 kW (240 KM) przy 3 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 569 Nm przy 2 000 obr./min
2.2 MultiJet II (dostępny poza USA): diesel, turbodoładowany, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów ? R4, pojemność skokowa ? 2 184 cm3, moc maksymalna ? 147 kW (200 KM) przy 3 500 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 440 Nm przy 2 500 obr./min
Skrzynia biegów
automatyczna: 8-biegowa 850RE; I-4,71; II-3.13; III-2,10; IV-1,67; V-1,28; VI-1,00; VII-0,84; VIII-0,67; R-3,53
manualna: 6-biegowa, D478; I-5,13; II-2.63; III-1,53; IV-1,00; V-0,81; VI-0,72; R-4,49
Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna
NV241 Command-Trac (Sahara, Sport): 2H ? stały napęd na tylną oś, 4H ? dołączana oś przednia, 4L ? dołączana oś przednia, napęd zredukowany, przełożenie zredukowane ? 2,72:1
NV241OR Rock-Trac (Rubicon): 2H ? stały napęd na tylną oś, 4H ? dołączana oś przednia, 4L ? napęd zredukowany, przełożenie zredukowane ? 4,0:1
MP3022 Selec-Trac (opcja Sahara): 2H ? stały napęd na tylną oś, 4Auto ? dołączana oś przenia, 4H Part Time ? dołączana przednia oś, 4L ? napęd zredukowany, przełożenie zredukowane ? 4,0:1
Przełożenie przekładni głównej
Standard ? 3,45; Diesel ? 3,73; Rubicon ? 4,10
Zawieszenie
przednie: zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne (po dwa na stronę), drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory, rozpinany stabilizator przechyłów (Rubicon)
tylne: zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne (po dwa na stronę), drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory, stabilizator przechyłów
Układ kierowniczy
przekładnia zębatkowa, wspomagany elektromechanicznie
Układ hamulcowy
hydrauliczny, wspomagany, elektronicznie kontrolowany, przód: wentylowane hamulce tarczowe (Sport ? 330×24 mm, Sahara, Rubicon ? 330×28 mm), tył: hamulce tarczowe (Sport ? 328×12 mm, Sahara, Rubicon ? 342×14 mm)
Koła
felgi: Sport ? stalowe 17×7,5?, Sport, Rubicon ? stop aluminium 17×7,5?, Sahara ? stop aluminium 18×7,5?
opony: Sport ? 245/75R17, Sahara ? 255/70R18, Rubicon ? 285/70R17
Wymiary, masy, objętości
model 2-drzwiowy: długość x szerokość x wysokość ? 4 237 x 1 875 x 1 868 mm, rozstaw osi ? 2 460 mm, rozstaw kół (przód/tył) ? 1 598/1 598 mm, masa własna ? od 1 819-1 894 kg (w zależności od wersji), dopuszczalna masa całkowita ? 1 730 kg, pojemność zbiornika paliwa ? 70 l
model 4-drzwiowy: długość x szerokość x wysokość ? 4 785 x 1 875 x 1 868 mm, rozstaw osi ? 3 008 mm, rozstaw kół (przód/tył) ? 1 598/1 598 mm, masa własna ? od 1 960-2 034kg (w zależności od wersji), dopuszczalna masa całkowita ? 1 730 kg, pojemność zbiornika paliwa ? 81,5 l

Jeep Wrangler Rubicon (wersja krótka, 2-drzwiowa) ? parametry terenowe
kąt najazdu: 44
kat rampowy: 27,8
kąt zejścia: 37
prześwit: 27,5 cm
głębokość brodzenia: 76 cm (30 cali)

Jeep Wrangler Rubicon Unlimited (wersja długa, 4-drzwiowa) ? parametry terenowe
kąt najazdu: 43,9
kat rampowy: 22,6
kąt zejścia: 37
prześwit: 27,5 cm
głębokość brodzenia: 76 cm (30 cali)