Nowy Jeep Commander elektryczny

W połowie listopada 2019 w ofercie pojawił się nowy Jeep Commander PHEV. Jest to pierwszy w ofercie koncernu 5-osobowy hybrydowy (elektryczno-spalinowy) SUV typu plug-in. Zaprojektowany z niezwykłą starannością. Konstrukcja była testowana zarówno w warunkach ekstremalnych upałów i wilgotności, jak też i przy skrajnych mrozach. W ramach badań projektowych przejechano 4,9 miliona kilometrów, w tym na skrajnych wysokościach w Tybecie.

Elektryczna przekładnia adaptacyjna SiEVT
Kluczową technologią stojącą za nowym Jeepie Commanderze PHEV jest jego innowacyjna, elektrycznie zmienna przekładnia znana jako SiEVT, która obejmuje dwa silniki elektryczne, oba napędzające koła pojazdu. W klasycznych elektrycznych rozwiązaniach stosuje się osobno silnik i generator. Nowy Commander ma generator, który dzięki jednokierunkowemu sprzęgłu, może dostarczać moment obrotowy na koła w zależności od trybu pracy na jaki jest w danym momencie zapotrzebowanie. W rezultacie osiągnięto zwiększenie wydajności układu napędowego i większą płynność prowadzenia, w trybie hybrydowym i elektrycznym.
Zasięg w trybie elektrycznym wynosi 70 km i przy zużyciu paliwa 1,6 l / 100 km. Jednostkę spalinową stanowi dwulitrowy turbodoładowanego silnik GMET4.
Grupa FCA, jako pierwsza zastosował cztery tryby pracy w napędzie elektrycznym. Hybrydowy automatycznie adaptujący się do najefektywniejszego wykorzystania mocy silnika i napędu elektrycznego. Elektryczny wykorzystujący wyłącznie energię elektryczną, która pozwala na przejechanie 70 km z maksymalną prędkością 125 km/h. E-Save oszczędzanie energii elektrycznej + gromadzenie dla późniejszego wykorzystania (np. w strefach bez silników spalinowych). Tryb Sportowy, w którym wykorzystywana jest maksymalnie moc silnika spalinowego i elektrycznego, dla maksymalnych osiągów.
Często zasięg 70 km jest wystarczający do tego aby jeździć wyłącznie na bateriach. Pomyślano zatem o systemie który kontroluje świeżość paliwa. Gdy paliwo ?zalega? w zbiorniku dłużej niż trzy miesiące, dla jego zużycia załączany jest tryb Hybrydowy, lub informuje użytkownika o konieczności aplikacji do paliwa substancji stabilizującej.
Ładowanie
Za pomocą wbudowanej ładowarki 6,6 kWh można w pełni naładować akumulatory w ciągu zaledwie dwóch godzin przy użyciu specjalnej stacji ładującej 220 V 30 A. Korzystanie ze standardowego wyposażenia do ładowania pojazdów elektrycznych (EVSE), oznacza oczekiwanie na pełne naładowanie akumulatorów 8 godzin. Wskaźnik ładowania został umieszczony zarówno na desce rozdzielczej jak również w zewnętrznym porcie ładowania.
Pomyślano o prostym systemie planowania czasu ładowania, aby skorzystać z tańszej energii poza szczytem. Akumulator litowo-jonowy Jeepa Commandera o pojemności 13 kWh jest umieszczony pod podłogą, nie ograniczając przestrzeni pasażerskiej i bagażowej.

Jeep_Commander_Kinetic_Energy_Recovery
Jeep Commander układ odzyskiwania energii

Hamowanie – odzyskiwanie
Podobnie jak wielu pojazdach hybrydowych hamowanie powoduje skierowanie energii kinetycznej do silnik wysokiego napięcia, który staje się generatorem. Ten przetwarza ją w energię elektryczną, która jest gromadzona w akumulatorach. W uproszczeniu hamowanie powoduje ładowanie litowo-jonowych akumulatorów. Odzyskana w ten sposób energia pozwala na zwiększenie zasięgu elektrycznego Jeepa Commandera.

Usługi i funkcje łączności
Jeep Commander został wyposażony w platformę komunikacyjną, umożliwiającą łączność z użytkownikiem za pośrednictwem telefonu komórkowego. Możliwe jest kontrolowanie i monitorowanie wielu funkcji pojazdu (lokalizacja, blokowanie drzwi, informacje o ewentualnym włamaniu i kradzieży, poziom naładowania akumulatorów, parametry eksploatacyjne). Jest to pierwszy Jeep, który seryjnie został wyposażony w taką funkcjonalność.
Produkcja
Jeep Commander produkowany jest od połowy 2019 roku w zakładach GAC-FCA w Changsha w Chinach, i dostępny na razie tylko na rynku azjatyckim.