Jeep Mopar V8 King of Hammers

King of Hammers

Co roku na starcie King of The Hammers stają najlepsi z najlepszych. Tak jak dla Europejczyków najważniejszym rajdem jest Dakar, tak dla Amerykanów najważniejsze jest kto zostanie królem. Szacuje się, że na trasie rajdu zawodnikom kibicuje 35 tys. osób, a transmisję na żywo ogląda 500 tys. za pośrednictwem internetowego kanału www.ultra4racing.com/live.

Krótka historia

King of The Hammers to wyścig prowadzony pustynnymi terenami Johnson Valley, jakie rozciągają się pomiędzy Los Angeles a Las Vegas w Kalifornii. W tym roku odbyła się już 8 edycja imprezy. W 2007 roku, gdy ekipa z Ultra 4 zaproponowała rywalizację, na starcie stawiło się tylko 12 załóg. Tego roku było już ich ponad 300! Startowali samochodami, motorami i UTV. W pierwszy tydzień lutego najlepsi z najlepszych nadciągają, aby wyłonić Króla. Tak było i teraz. Na terenie pustyni powstało Hammertown 2014, z wieloma miejscami biwakowymi oraz ze specjalnym torem, na którym odbywały się pokazy i start zawodów. Na terenie Hammertown powstały ulice Bestop Bulvar, King Court, Warn Way i wiele innych, od nazw największych producentów osprzętu off-road. Dlatego też naturalnym wydaje się postawienie na starcie Jeepów przygotowanych przez Mopara, fabrycznego tunera marki.

King of Hammers
King of Hammers

Załoga Jeepów

Mopar zobowiązał się do wystawienia Jeepów w 2014 i 2015 roku. W klasie 4700 Spec Class po raz pierwszy wystartowało 6 takich samych pojazdów, za kierownicą których zasiedli z numerem 4701 Eric Bothwell z Robbem Pritchardem z Chorwacji (startowali w barwach Dynomax). Z numerem 4702 ? Larry Nickell, redaktor Crawl Magazine w barwach Yukon. Dalej z numerem 4703 Jessi Combs, najszybsza kobieta świata, w samochodzie sponsorowanym przez Falken. A dalej z numerem 4704 Ross Stanford, reprezentujący Spidertrax Off Road, z 4705 – Shannon Campbell zwycięzca King of The Hammers w 2008 i 2011, pojazdem Foxa, oraz z Wielkiej Brytanii z numerem 4706 Jim Marsden w Jeepie Odyssey Team.

Samochód

Jeep Wrangler Hammer to tylko, jak widać na zdjęciach, stylizowany na seryjnego Wranglera pojazd. I na tym tak naprawdę podobieństwa się kończą. Aby przygotować pojazd do tego typu zawodów konieczne było pogodzenie solidnej, bardzo odpornej na przeciążenia konstrukcji, a jednocześnie bardzo lekkiego pojazdu. Powstające wg takich wytycznych samochody to absolutne prototypy. W przypadku Jeepów przygotowywanych przez Mopara postawiono na sprawdzone rozwiązania. Podstawę pojazdu oparto na konstrukcji rurkowej przestrzennej. Do niej przykręcono skromne poszycie, silnik i pozostałe podzespoły. Drogę oświetlają solidne Procompy. Nie była to może absolutna nowość, wcześniej takie projekty już powstawały. Promocja właściciela marki ma związek z niezwykła popularnością Jeepa Wranglera w Stanach Zjednoczonych, jako samochodu przeznaczonego do rekreacji off-roadowej.

Napędy i silnik

Wspomniana specyfika rajdu King of The Hammers wymusza na konstruktorach zastosowanie bardzo odpornego zespołu napędowego, w tym przypadku nie było wątpliwości ? sięgnięto na półkę z napisem HEMI i wstawiono właśnie to rozwiązanie. Silnik Hemi Gen III o pojemności 5,7 litra wraz z osprzętem tuningowym Scat Pakiet oferowanym dla Dodga Challengera. Przypomnijmy seryjnie silnik Hemi we Wranglerze nie występuje, można natomiast kupić gotowy zestaw Mopara i wstawić takie rozwiązanie. Zastosowana skrzynia biegów i rozdzielcza to już rozwiązanie sprawdzone we Wranglerze.

Zawieszenie

Podzespoły jakie znajdują zastosowanie pod autem muszą być solidne, aby wytrzymać ogromne przeciążenia*. Zawieszenie niezależne zwykle się nie sprawdza, seryjne wyposażenie Wranglera również nie dało by rady, dlatego z pomocą musiał przyjść Spidertrax oferujący solidne pochwy mostów i wzmocnione ich części. Propozycja Spidertraxa to było to. Na osiach znalazły się sztywne mosty przygotowane przez Spidertrax model Spider 9, wraz z hamulcami tarczowymi z zaciskami Wilwood i tarcze hamulcowe Pro Series ROTOR. Koła stanowią stalowe felgi z beadlockami, na których osadzono opony Falken WildPeak MT 37×12,50 R17. Konieczne było użycie tak dużych kół, zamontowanie profesjonalnej przekładni wspomaganej hydraulicznie PSC Steering.

Na froncie Jeep Mopar Hammer zamontowano obecnie jedną z najlepszych wyciągarek Warna Zeon 10s.

Projekt

Rajd King of The Hammers to poligon doświadczalny dla wielu producentów rozwiązań dedykowanych dla pojazdów Off-road. Tutaj spotykają się najlepsi, dlatego nie mogło zabraknąć Jeepa Wranglera, którego sprzedaż tylko w Stanach Zjednoczonych za ubiegły rok wyniosła prawie 200 tys. sztuk. Dla porównania sprzedaż wszystkich samochodów w Polsce w ubiegłym roku to coś poniżej 300 tys.

Jeep Mopar V8 King of Hammers
Jeep Mopar V8 King of Hammers

Jeep Mopar V8 ? dane techniczno-ekspoatacyjne

Silnik

HEMI Gen III, układ i liczba cylindrów ? V8, pojemność skokowa ? 5,7l, moc maksymalna – 375 KM, maksymalny moment obrotowy – 550Nm

Skrzynia biegów

automatyczna W5A580

Skrzynia rozdzielcza

NV2410r ROCK-TRAC, mosty Spidertrax Spider 9

Zawieszenie przednie

wahacze wzdłużne, poprzeczny drążek Panharda, amortyzatory Fox, kolumna-amortyzator -sprężyna

Zawieszenie tylne

wahacze wzdłużne, poprzeczny drążek Panharda, amortyzatory Fox, kolumna-amortyzator -sprężyna

Układ hamulcowy

hamulce tarczowe, tarcze Spidertrax Pro Series ROTOR zaciski Wilwood

Układ kierowniczy

listwowy, hydrauliczny PSC Steering

Koła

felgi stalowe, opony Falken WildPeak MT 37×12,50 R17

Nadwozie

rama przestrzenna rurkowa pokryta laminatem

Wyposażenie

wyciągarka WARN Zeon 10s, fotele Master Craft Safety 3G

King of Hammers

Zdjęcie 1 z 5

King of Hammers

Autor: Grzegorz Surowiec, Zdjęcia: Jeep