Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV – pick-up

Bestia

Potencjał terenowy Wranglera, liczne stado koni pod maską plus nadwozie typu pick-up ? tego jeszcze nie było. American Expedition Vehicles wzięło ?na warsztat? Jeepa Unlimited i poddało go zaawansowanym modyfikacjom. Przy Brute Double Cab typowy pick-up wydaje się być jedynie kompaktowym czterokołowcem.

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

Jeep Brute Double Cab to niewątpliwie bestia. Piękna bestia. AEV potraktowało temat przeróbki z rozmachem. Przy realizacji takich pomysłów bardzo łatwo otrzeć się o kicz. Tutaj udało się stworzyć coś ze smakiem. Do prawie 5,5-metrowej potęgi AEV przewidziało niekończącą się listę dodatków. Paleta silników, elementy zawieszeniowe, akcesoria terenowe ? do wyboru, do koloru. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

Nadwozie*

Jeep Double Cab został oparty na czterodrzwiowym nadwoziu połączonym z otwartą przestrzenią ładunkową. 

Kabina bez problemu pomieści pięć osób. ?Bagażnik? został wykonany z bardziej wytrzymałego i lżejszego, ale droższego od stali włókna kompozytowego.

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -wnętrze

Dach Wranglera zachował modułowy charakter. Jego tylna część może być szybko zdemontowana, dzięki czemu otrzymujemy pół-kabriolet. Na przedniej i tylnej części nadwozia bestii umieszczono ciężkie, solidne metalowe zderzaki. W przedniej konstrukcji umocowano wyciągarkę (Warn 9.5cti) oraz dodatkowe światła HID produkcji IPF. W dolnej części zderzaka umieszczono 100-watowe halogeny. W Warnie wymieniono linkę na mocniejszą, syntetyczną ? Masterpull. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

Charakterystyczne dla Wranglera umieszczenie koła zapasowego na tylnej klapie zastąpiono przez inne rozwiązanie. Po złapaniu ?gumy?, zastępczego koła należy szukać pod płytą podłogową. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -nowe obszycia foteli

Na liście dodatków znajdziemy m.in. montowany na tylnym zderzaku kranik wraz z pompką, który podczas postoju ułatwia czerpanie wody z kanistra.

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

Maska Wranglera otrzymała dodatkowe wloty powietrza. Przejazdy przez wodne odcinki umożliwia snorkel AEV. Wbudowany do niego dodatkowy filtr powietrza sprawdza się podczas pustynnych przelotów. 

Podwozie

Zawieszenie bestii można dostosowywać do potrzeb. AEV proponuje 2,5-calowy lift Dualsport XT. Alternatywą jest droższe, 3,5-calowe rozwiązanie Dualsport SC (opracowane przez Chrysler/Jeep). AEV przy projektowaniu konstrukcji ?zawiasu? Double Caba współpracowało z firmą Bilstein. Największe koła, jakie może przyjąć Brute, to 37-calówki. Samochód jest kompletowany z oponami BF Goodrich w wersji Mud Terrain lub All Terrain. Każdą felgę można wyposażyć w blokadę beadlock. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

Podstawowe elementy zawieszenia pojazdu zostały nieznacznie zmodyfikowane. Przeróbce poddano wahacze, sprężyny oraz konstrukcję układu kierowniczego. 

Do każdego egzemplarza samochodu dołączany jest moduł ProCal. Pozwala on na wpięcie się do komputera i zmianę niektórych parametrów, w tym ustawienia prędkościomierza. Jest to pomocne w przypadku zmiany rozmiaru kół. Bez ?pogrzebania? w softwarze mogą wystąpić problemy w prawidłowym działaniu układu ESP. Ponadto moduł pozwala m.in. na przekonfigurowanie elektronicznego systemu sterowania silnikiem.

?Brzuch? Double Caba został porządnie dozbrojony. Z przodu ochroną zajmuje się 3-milimetrowa stalowa płyta, zaś z tyłu AEV zdecydowało się na grubszą, 6-milimetrową osłonę. Z tak zmodyfikowanym i chronionym podwoziem śmiało można myśleć m.in. o intensywnym ?rock crawlingu?. 

Jeep Brute zapewnia doskonałe parametry terenowe. Pokonywanie sporych przeszkód terenowych to dla niego pestka. Kąt wejścia wynosi 57°, zaś kąt zejścia 32°. Prześwit poprzeczny to pokaźne 273 mm. 

Napęd

Brute w wersji podstawowej jest kompletowany z relatywnie niewielkim silnikiem 3.6 V6. Motor pochodzi z seryjnego Wranglera i rozwija moc 285 KM. Jednak ciekawszym źródłem napędu jest zmodyfikowana przez AEV jednostka 5.7 L HEMI. V-ósemka zapewnia odpowiednio wysoki zapas mocy ? 372 KM. Mocniejszą alternatywą jest 6,4-litrowy silnik (także z głowicą o półkulistych komorach spalania) o mocy 470 KM. Inżynierowie AEV przysiedli także przy seryjnych ?jeepowskich? skrzynkach biegów ? przełożenia przekładni zostały zmodyfikowane. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV 6,4l V8

Ceny wariantu ze słabszym HEMI zaczynają się od 21 500 dolarów. Topowa wersja 6.4 L kosztuje 29 500 dolarów. Ale ceny mogą łatwo poszybować w górę ? lista dodatków jest długa i kosztowna. 

W obszarze napędowym Jeep wykorzystuje most Dynatrac Pro Rock 44 (przód), który zastąpił fabryczny komponent. Z tyłu zastosowano Dynatraka Pro Rock o numerze 60. Przeznaczone dla modeli Brute blokady dyferencjałów pochodzą od australijskiego ARB. 

Summa summarum

Samochody AEV wytwarzane są w amerykańskim Wixom, w stanie Michigan. Po wyjeździe z fabryki Brute nie tylko urzeka swoją konstrukcją, ale też samym wnętrzem. Wysokiej jakości elementy wykończeniowe, ciekawa kolorystyka materiałów tapicerskich, czy bogaty pakiet wyposażeniowy ? na to nie da się nie zwrócić uwagi. Za terenowym charakterem auta przemawiają fotele i zagłówki pokryte Cordurą ? wodoodporną, wytrzymałą tkaniną (powłoka z dodatkiem teflonu) wykonaną z poliamidu. 

Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup
Jeep Wrangler JK Brute Double Cab AEV -pikup

 

W katalogu AEV widnieją dwie wersje wyposażeniowe Wranglera: DC250 oraz DC350. Drugi, droższy wariant ma kilka dodatkowych elementów w wyposażeniu, a w tym m.in. przedni zderzak AEV, światła robocze IPF 900, frontową osłonę podwozia, wyciągarkę Warn wraz z dedykowanym mocowaniem i 35-calowe ?emteki?. Różnica cenowa między DC250 i DC350 wynosi 10 000 dolarów. 

AEV Brute Double robi wrażenie. Bestia wzięła od seryjnego Wranglera wszystko, co najlepsze, a do tego dołożyła osprzęt, który pozwoli jej wjechać niemal wszędzie. To w połączeniu z ciekawą adaptacją do pojazdu typu pick-up i gabarytami XXL sprawia, że Jeep AEV jest jedną z ciekawszych pozycji tuningowych na rynku. W ofercie American Expedition Vehicles znajdziemy także inne sprawnie wykonane modyfikacje Wranglera. 

AEV Jeep Brute Double Cab ? dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIKI

AEV 5.7L HEMI ? z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów ? V8, pojemność skokowa ? 5 634 cm3, moc maksymalna ? 372 KM, maksymalny moment obrotowy ? 540 Nm

AEV 6.4L HEMI ? z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów ? V8, pojemność skokowa ? 6 424 cm3, moc maksymalna ? 470 KM, maksymalny moment obrotowy ? 638 Nm

SKRZYNIA BIEGÓW

5-stopniowa, automatyczna, model W5A580

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

centralny mechanizm różnicowy Rock-Trac NV241 OR, napęd 2WD/4WD, reduktor

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

zależne, wahacze wzdłużne, drążek Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator poprzeczny (rozłączany), most Dynatrac Pro Rock 44, wielowariantowa oferta konfiguracji zawieszenia ? AEV DualSport

ZAWIESZENIE TYLNE

zależne, wahacze wzdłużne, drążek Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator poprzeczny, most Dynatrac Pro Rock 60, wielowariantowa oferta konfiguracji zawieszenia ? AEV DualSport

UKŁAD KIEROWNICZY

śrubowo-kulowa przekładnia kierownicza ze wspomaganiem hydraulicznym

UKŁAD HAMULCOWY

dwuobwodowy układ hydrauliczny ze wspomaganiem podciśnieniowym, przód ? tarcze hamulcowe, tył ? tarcze hamulcowe

KOŁA

opony BF Goodrich Mud Terrain/All Terrain w rozmiarach: 285/70 R17; 315/70 R17; 35/12,5 R17; 37/12,5 R17 

NADWOZIE

czterodrzwiowe, typu pick-up, oparte na ramie

WYPOSAŻENIE

AEV Snorkel, ogrzewanie przednich foteli, ksenonowe światła robocze ? IPF (opcja), dodatkowy system chłodzenia silnika, przedni zderzak AEV, wyciągarka Warn 9.5cti (opcja)

WYMIARY I MASY

długość x szerokość x wysokość ? 5 385 x 1 981 x 1 956 mm, rozstaw osi ? 3 531 mm, długość x szerokość przestrzeni ładunkowej ? 1 549 x 1 524 mm, masa własna ? 2 449 kg (model DC350), maksymalna masa holowanej przyczepy ? 1 588 l, objętość zbiornika paliwa ? 83 l

OSIĄGI

prędkość maksymalna ? b.d., czas rozpędzania 0-100 km/h ? b.d., średnie zużycie paliwa ? b.d.