Jeep Grand Cherokee WK/WH (2005-2010), Jeep Commander XK (2006-2010)

 

Super oferta 

Jeep Commander XK i Jeep Grand Cherokee WK/WH to dwa podobne pojazdy, flagowe modele Jeepa. Choć na pozór zewnętrznie bardzo się różnią, to w rzeczywistości bazują na tych samych podzespołach mechanicznych i pod tym względem są identyczne. Od kilku lat mamy na rynku w sprzedaży kolejną generacje Granda, tym samym przyszedł czas na podsumowanie i zastanowienie się nad używanym modelem Jeepa Grand Cherokee WK/WH i Jeepa Commandera XK. 

2005 Jeep Grand Cherokee Limited
  Jeep  Grand Cherokee SRT8 rok 2006 

Historia

Historia SUV-ów Jeepa jest długa i sięga początku lat sześćdziesiątych. Za prekursora pojazdów tego segmentu powszechnie uważa się Wagoneera. Pierwszy Wagoneer pojawił się w sprzedaży w 1963 roku, a później przyszła pora na kolejne generacje tego modelu: Super Wagoneer, Grand Wagoneer i jeszcze kilka pojazdów z tej gałęzi modelowej. Historia ta rozwijała się aż do roku 1993, kiedy to pojawiła się pierwsza generacja Jeepa Grand Cherokee ZJ. Model, który bierzemy pod lupę to Jeep Grand CherokeeWH/WK, czyli trzecia generacja, która swój debiut miała w 2004 roku. Pojazdy tej serii do Europy dotarły już jako modele 2006. Wkrótce po Grandzie, w 2005 roku zaprezentowano Jeepa Commandera. Oba pojazdy miały wspólną bazę silnikową, podwoziową oraz napędową. Produkcja Granda i Commandera znajdowała się w Detroit w Stanach Zjednoczonych. Tam powstawały modele wyposażone w jednostki benzynowe oraz diesle (na rynek amerykański). Silniki diesla z przeznaczeniem na rynek europejski powstawały w Graz w Austrii. Ciekawostką jest fakt fakt, że na rynek Ameryki Południowej Grand był produkowany także w Valencii na północy Wenezueli.

2005 Jeep Grand Cherokee Limited
 Jeep Grand Cherokee Limited 2005

Dwa nadwozia

W przypadku Jeepów mamy do czynienia z solidnym rozwiązaniem konstrukcyjnym. Oba posiadają nadwozia samonośne, przy czym płyta podłogowa jest prawie taka sama. Świadczy o tym choćby ten sam rozstaw osi. Zastosowane rozwiązanie to konstrukcja typu ?unibody?, wzmocniona stalowymi podłużnicami. Takie rozwiązanie zapewnia możliwość zabrania sporego ładunku, jak i pociągnięcia 3,5-tonowej przyczepy, co nie zdarza się często u konkurencji. Porównując te dwa Jeepy właśnie na zewnątrz, dostrzeżemy odmienny charakter projektów. Nadwozie w obydwu przypadkach to rozwiązanie czterodrzwiowe typu kombi z klapą tylną unoszoną do góry.

Jeep Commander XK
Jeep Commander XK
Jeep Grand Cherokee WK/WH
Jeep Grand Cherokee WK/WH

Grand jest krótszy o około 45 cm od Commandera i został zaprojektowany jako wersja pięcioosobowa, Commander natomiast posiada dodatkowy rząd siedzeń i może pomieścić siedem osób. Tym samym odmienna stała się stylizacja. Grand nawiązuje do wcześniejszych modeli. Jest bardziej podcięty i zaokrąglony, przy czym dominują u niego skośne linie nadwozia. Natomiast Commander to kwadratowa bryła i proste linie stylizacji. Nadmienić też trzeba, że Commander przez cały okres produkcji był konstruowany bez zmian nadwoziowych, natomiast Grand przeszedł lifting na przełomie 2007/2008 roku. Wtedy to pojawił się między innymi zmieniony kształt reflektorów przednich. W Grandzie, w zależności od modeli, występowały też inne projekty zderzaków: inne były dla wersji Base/Sport, Laredo, Limited, a inne dla Overlanda i SRT 8. Różnice występują też w przypadku wersji amerykańskich i europejskich. Dotyczy to przede wszystkim zderzaków i świateł.

2009 Jeep Commander Limited
2009 Jeep Commander Limited

 

2008 Jeep Grand Cherokee Limited Diesel
Jeep Grand Cherokee Limited Diesel 2008

Środek

Od początku produkcji narzekano na zastosowanie plastików we wnętrzach pojazdów, a głównie na twarde ich elementy oraz brak finezji. Poprawa przyszła w roku 2008, kiedy to większość tapicerki obszyto skórą, zmieniono kierownicę oraz nieznacznie przestylizowano deską frontową. Zarówno Granda jak i Commandera można spotkać w trzech podstawowych wersjach wyposażeniowych: Laredo (Base/Sport w Ameryce), Limited oraz Overland. Wersja Laredo to najuboższe rozwiązanie, proste radio, twarde plastiki, materiałowe pokrycia foteli- absolutne minimum dla auta użytkowego. Limited natomiast to wersja zdecydowanie godna polecenia, zaopatrzona w skórzane, elektryczne siedzenia, bardzo dobry zestaw audio ze świetnym nagłośnieniem, aluminiowe felgi oraz wiele innych gadżetów. Overland to już najwyższa półka. Wersja ta pojawiła się w sprzedaży dwa lata po uruchomieniu produkcji. Jej główne cechy to zmieniony nieznacznie kształt siedzeń i jeszcze lepsze materiały wykończeniowe wnętrza. W środku wersja cechuje się licznymi drewnianymi wstawkami, zarówno na tapicerce, jak i na kierownicy. Dodatkowo w standardzie jest szyber dach oraz wiele innych ?umilaczy? jazdy. Na rynku można też spotkać okolicznościowe wersje, np.  rocznicowy model 65th Anniversary Edition. Na koniec nie sposób nie wspomnieć o wersji SRT 8, która występowała tylko w przypadku Granda i miała odmienną stylizację wnętrza, sportowe fotele, kierownicę, itd. 

2009 Jeep Grand Cherokee Limited Diesel
Jeep Commander wnętrze

 

2008 Jeep Grand Cherokee Limited Diesel
2008 Jeep Grand Cherokee Limited Diesel

 

Silniki i napędy

Jeepa Grand Cherokee oraz Commandera, spotkać można na rynku polskim właściwie we wszystkich konfiguracjach. Oficjalnie w salonach polskich auta początkowo były oferowane z silnikami benzynowymi V8 5,7 litra. W kolejnym roku pojawiła się jednostka V6 3.0 diesel Mercedesa oraz oczywiście w przypadku Granda, SRT 8 V8 6,1 litra. Można też spotkać na rynku wtórnym modele z silnikami benzynowymi V6 3.7 i V8 4.7, jednak jest to prywatny import, najczęściej zza oceanu. Najtańsza jest oczywiście oferta najsłabsza ? 3,7-litrowa jednostka benzynowa dysponująca mocą 210 KM. Jest to niestety niezbyt trwałe rozwiązanie dla tak ciężkich pojazdów. Wersja ta konfigurowana była z pięciobiegową, automatyczną skrzynią biegów W5A580 oraz z jednobiegową skrzynią rozdzielczą NV140, realizującą rozdział napędu z wykorzystaniem walcowego, niesymetrycznego mechanizmu różnicowego. W dalszej kolejności są rozwiązania benzynowe z V8. Tu znajdziemy dwie propozycje. Pierwsza to silnik znany z poprzedniego modelu ? jest to konstrukcja 4,7-litra. Druga to nowa propozycja w ofercie ? mocny V8 5,7 litra HEMI. HEMI to topowa jednostka generująca 500 Nm i 330 KM mocy. Takie parametry muszą robić wrażenie. W obydwu przypadkach silniki obsługiwane są przez pięciobiegową skrzynię automatyczną 545RFE z czwartym i piątym nadbiegiem. Obie wersje konfigurowane są z dwubiegowym reduktorem NV242 (przełożenie drogowe i zredukowane z pełnym zamknięciem sprzęgła w skrzyni rozdzielczej).

Jeep silnik HEMI 5.7l V8
Jeep silnik HEMI 5.7l V8

Głównie z myślą o klientach europejskich zaoferowano silnik diesla od Mercedesa, ale uwaga ? był on też oferowany za oceanem. Jednostka ta pracuje w układzie V6 i posiada pojemność 3,0 l. Na pochwałę zasługuje wysoki moment obrotowy wynoszący ponad 500 Nm. W konfiguracji z tym silnikiem występuje pięciostopniowa skrzynia automatyczna W5A580 oraz reduktor NV245 o dwóch przełożeniach. Rozkład napędów na osiach w przypadku wersji tańszych jest realizowany poprzez otwarte mechanizmy różnicowe lub też w wyższych modelowych rozwiązaniach ? przez mechanizmy blokowane poprzez elektronicznie sterowany układ ze sprzęgłem wielopłytkowym. Takie rozwiązanie najczęściej można spotkać z silnikiem diesla i HEMI ? wszystko w ramach standardowego wyposażenia. Zdarzają się też rozwiązania tylko tylnonapędowe. 

Jeep silnik diesel 3.0l V6
Jeep silnik diesel 3.0l V6

Pod autem

Zawieszenie to pewien kompromis pomiędzy rozwiązaniem terenowym a osobowym. Z przodu znajdziemy rozwiązanie niezależne, zbudowane na podwójnych wahaczach poprzecznych różnej długości, drążki prowadzące, sprężyny śrubowe i dwururowe amortyzatory gazowe oraz stabilizator przechyłów. Z tyłu konstrukcja opiera się na sztywnej osi, czterech wahaczach wzdłużnych, drążku poprzecznym, sprężynach śrubowych, dwururowych amortyzatorach gazowych i stabilizatorze przechyłów. Przełożenie kierownicze to przekładnia listwowa o zmiennym przełożeniu zintegrowanym z serwomechanizmem hydromechanicznym wspomaganym. Koła zaopatrzone są w 17- i 18-calowe obręcze prawie we wszystkich przypadkach wykonane ze stopów lekkich. W skład układu hamulcowego wchodzą tarcze.

2005 Jeep Grand Cherokee Limited
W 2006 roku zaprezentowano model  Jeep Grand Cherokee SRT8 

SRT 8

Całkowicie odmienną od opisywanych modeli propozycją jest Jeep Grand Cherokee SRT 8. Wersja ta dotyczy tylko Jeepa Grand Cherokee i nie występowała nigdy w przypadku Commandera. Zgodnie z przeznaczeniem, jest ona stworzona z myślą o drogach asfaltowych, a jej główne cechy to: powiększona do 6,1 litra pojemność silnika HEMI, a przy tym znacznie wzmocnione takie parametry jak moc i moment obrotowy. Napęd realizowany jest poprzez automatyczną skrzynię biegów i jednobiegową skrzynię rozdzielczą. Zawieszenie zostało obniżone w stosunku do wersji terenowej, wzmocnione zostały hamulce, zastosowano także większe obręcze kół.

W użytkowaniu

Na uwagę zasługują silniki benzynowe V8 5,7 litra i V8 4.7. Są to niewysilone jednostki potrafiące bezawaryjnie działać podczas długiej eksploatacji, dla których jazda z instalacją gazową LPG nie będzie problemem. Jednak na pewno nie można o nich powiedzieć, że są ekonomiczne. Spora moc przy dużej masie jest okupiona sporym zużyciem paliwa. Na uwagę,  jako w miarę ekonomiczna propozycja, zasługuje też diesel od Mercedesa. Jednak tutaj możemy się liczyć z awarią turbiny już przy przebiegu 100 000 kilometrów. Nie polecałbym pojazdów z silnikami benzynowymi 3,7 litra. Są to rozwiązania zdecydowanie za słabe jak dla tego pojazdu. 

Jeep Grand Cherokee WH/WK
Jeep Grand Cherokee WH/WK

W trakcie użytkowania należy się też liczyć z awariami układu zawieszenia. Mogą pojawić się luzy, przede wszystkim w przednim zawieszeniu oraz wycieki amortyzatorów. Nie zalecałbym zakupu pojazdów z rynku amerykańskiego, gdyż musimy się liczyć z poważnymi wydatkami, koniecznymi, aby dostosować pojazd do uregulowań polskich. Rynek Granda i Commandera jest duży. Ceny pojazdów to wypadkowa modelu silnika, wyposażenia, przebiegu, stanu pojazdu. Najtańsze modele benzynowe 3,7 l i 4,7 l z 2005 roku możemy znaleźć już w cenie 30-40 tys. zł. Zadbane diesle z końcowych lat produkcji to wydatek ponad 100 tys. zł.

Jeep Commander XK
Jeep Commander XK

Podsumowanie

Jeep Grand Cherokee WK/WH i Commander XK, to dobra propozycja dla osób poszukujących dużego, rodzinnego samochodu terenowego ? a to za sprawą przestronnego wnętrza i pojemnego bagażnika. Są to modele stosunkowo nowe, ale niezbyt drogie, zarówno w zakupie, jak i w eksploatacji. Pojazdy z silnikami V8 i diesla to prawdziwe generatory mocy. Rozwiązanie napędów to typowa terenowa klasyka ? wzdłużny układ napędowy, skrzynia, reduktor, blokowane osiowe mechanizmy. Jest w czym wybierać. Za to sportowa wersja Granda (SRT 8) będzie idealną propozycją dla wielbiciela szybkiej sportowej jazdy.

 

Jeep Commander XK
Jeep Commander XK 2010

Jeep Grand Cherokee WK/WH i Jeep Commander XK ? zalety i wady

+ mocne jednostki napędowe 

+ tradycyjnie rozwiązany układ napędowy 

+ stylistyka nadwozia i ponadczasowy wygląd

+obszerne wnętrze

+siedmiomiejscowe nadwozie (w przypadku Commandera)

+sportowa wersja SRT 8 (w przypadku Grand Cherokee)

– duży spadek wartości (oprócz diesli)

– wysokie zużycie paliwa 

– szybko pojawiające się skrzypienie tapicerki

Jeep Grand Cherokee WH/WK i Jeep Commander XK ? silniki 
3.7 L PowerTech ? benzynowy, pojemność skokowa ? 3 701 cm?, V6, rozrząd ? SOHC, moc maksymalna ? 210 KM (160 kW) przy 5 200 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 319 Nm przy 4 000 obr./min 
4.7 L PowerTech* ? benzynowy, pojemność skokowa ? 4 698 cm?, V8, rozrząd ? SOHC, moc maksymalna ? 235 KM (175 kW) przy 4 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 414 Nm  przy 3 600 obr./min 
5.7 L HEMI ? benzynowy, pojemność skokowa ? 5 654 cm?, V8, moc maksymalna ? 326 KM (240 kW) przy 5 000 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 500 Nm przy 4 000 obr./min 
(tylko Grand Cherokee) 6.1 L HEMI ? benzynowy, pojemność skokowa ? 6 059 cm?, V8, moc maksymalna ? 426 KM (313 kW) przy 6 200 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 569 Nm przy 4 800 obr./min 
3.0 L CRD ? wysokoprężny, pojemność skokowa ? 2 987 cm?, V6, moc maksymalna ? 218 KM (160 kW) przy 3 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 510 Nm przy 1 600-2 800 obr./min 
* W 2008 roku zmodernizowano jednostki 4.7 L. Zestrojono je na dwie wersje o mocy 305 oraz 334 KM

Jeep Grand Cherokee WH/WK ? orientacyjne ceny używanych egzemplarzy stan na 2019 rok 
  2005 2006 2007 2008 2009 2010
3.0 L CRD 32000,00 zł 35000,00 zł 38000,00 zł 39000,00 zł 42000,00 zł 43000,00 zł
3.7 L 18000,00 zł 20000,00 zł 23000,00 zł 26000,00 zł -28000 29000,00 zł
4.7 L 29 000,00 zł -32000 -33000
5.7 L 45000,00 zł 54000,00 zł

Jeep Grand Cherokee WH/WK i Jeep Commander XK ? orientacyjne ceny wybranych części zamiennych

sprężyny zawieszenia (kpl. 2 szt.) – 600 zł

amortyzator OME (tył) ? 450 zł

drążek kierowniczy ? 100 zł

przedni reflektor ksenonowy ? 1 000 zł

napinacz paska klinowego (3.7 L) ? 430 zł

sworzeń głównego wahacza ? 100 zł

piasta z łożyskiem (przód) + czujnik ABS ? 400 zł