Jeep ActionTruck

Wzorcowa konwersja

USA, Nevada, a ściślej ? Las Vegas. To właśnie tam ekipa Thaler Design robi wszystko, aby zwrócić uwagę miłośników terenowego tuningu. Jak widać stolica hazardu nie musi być kojarzona tylko z zielonymi blatami, ale również z udanymi off-roadowymi konwersjami.

Po przejęciu przez Fiata, Chrysler w dużym stopniu przestał być pełnowartościową wizytówką USA. General Motors Gigant z Detroit ? General Motors ? zachowuje amerykańską krew, jednak boryka się z problemami wizerunku. Firma podała do wiadomości, że w prawie półtora miliona pojazdów tej marki może występować problem z mechanizmem zapłonu (auto prawdopodobnie może wyłączać się podczas jazdy).

Mimo wszystko, warto się interesować motoryzacją zza oceanu. Z pewnością jest ona warta uwagi i nawet takie ?niusy? nie powinny wpłynąć na atrakcyjność amerykańskich produktów.

Taką nadzieję ma ekipa Thaler Design, która specjalizuje się w wartych uwagi modyfikacjach Jeepa Wranglera.

ActionTruck

Prezentowany pojazd został posadzony na wersji Wranglera ? Unlimited. Samochód w znacznym stopniu odchudzono. Zespół tunerów pozbył się części nadwozia, a wiele elementów karoserii zostało wykonane z włókna szklanego.

Orurowanie znajdujące się na tylnej części auta pełni rolę usztywniającą. Metalowy zespół rur został na stałe dokręcony do bocznych ścianek ?paki? oraz do podłogi. Pakiet rur pełni również rolę elementów, do których można dopiąć takie przedmioty, jak podnośnik typu hi-lift. Zadbano także o szczegóły ? uchylane okienko na bocznej części nadwozia zostało połączone metalową linką z tymże właśnie orurowaniem. Solidnie i praktycznie ? nawet w kwestii takich detali.

Przyległości

Koło zapasowe zostało umieszczone na brzegu przestrzeni bagażowej. Metalowy stelaż można odchylić w płaszczyźnie poziomej. W zasadzie metalowy uchwyt na koło pełni również rolę drzwi do bagażnika.

Warto zaznaczyć, że konstrukcja uchwytu została tak opracowana, aby nie wpłynąć negatywnie na terenowy kąt zejścia.

Jeep Action Truck

Thaler postawił na 35-calowe koła z oponami BFGoodrich Mud Terrain oraz estetyczne obręcze ze stopów lekkich. Nadwozie oraz uchwyt na koło zapasowe zostały dostosowane także do użycia opon 40-calowych.

Przejdźmy do przodu. Tutaj wersja Thaler Design dodała sporo akcesoriów, ale nie za dużo. Zbytków nie stwierdzono. Jest za to solidny zderzak wraz z orurowaniem, znajdującym się tuż przed grillem. Na nim umieszczono dodatkowe oświetlenie ksenonowe IPF 901 HID. Przy okazji oględzin przedniego pasu nadwozia znajdziemy również wyciągarkę Warn 9.5cti z liną syntetyczną.

Zawieszenie

Już seryjne zawieszenie Wranglera daje duże możliwości podczas jazdy w terenie. Mimo to Thaler postawił w nie zaingerować. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano pakiet sportowy oraz 4,5-calowy ?lift?. Amortyzatory pochodzą z zakładów uznanego Bilsteina (z dodatkowym zbiornikiem oleju). Reszta elementów w większości należy do rozwiązań fabrycznych. Należą do nich cztery wzdłużne drążki i jeden poprzeczny (Panhard). Z przodu i z tyłu zainstalowano stabilizator, przy czym z przodu mamy możliwość jego rozłączenia.

Zastosowano sztywne osie Dana 44, przy czym wałek atakujący poprowadzono od góry. Jest on solidny, wały pracują pod odpowiednimi kątami, a cały układ nie jest nadmiernie narażony na uszkodzenia. Mosty prowadzone są solidnie wykonanymi, czterema wahaczami wzdłużnymi, a za stabilizację poprzeczną odpowiada drążek Panharda.

Jeep Action Truck

Silnik

Jak jest dobrze, to po co zmieniać ? w myśl tej zasady postąpiono z silnikiem. Pod maską znajdziemy sprawdzoną benzynową jednostkę o pojemności 3,6 l. Jak na tę pojemność silnik został optymalnie zestrojony pod kątem mocy i momentu obrotowego (284 KM, 347 Nm). Silnik jest nieco mniejszy od swojego poprzednika o pojemności 3,8 l. Proekologiczne podejście nie odbiło się negatywnie na jakości jazdy. Jeep legitymuje się wystarczającą dynamiką, a wysoki moment pozwala na przemieszczanie się w warunkach terenowych. Całości dopełniają sztywne mosty, wyposażone w mechaniczne blokady dyferencjałów na osiach, załączane z kabiny pojazdu. Dodatkowo z mechanizmem LSD na tylnej osi.

Doprowadzanie powietrza do jednostki jest wspomagane przez snorkel.

Wnętrze

Wnętrze pojazdu nie zostało naruszone. Znajdziemy tu seryjne rozwiązania, co nie powinno martwić. We wnętrzu nie jest spartańsko ? za to miło dla oka, i co najważniejsze, jest funkcjonalnie. W kwestii wyposażenia, obecnie niczym nie różni się ono od standardów w innych pojazdach: elektronicznie zamykane szyby, centralny zamek, klimatyzacja automatyczna, radio z odtwarzaczem CD i nawigacją, podgrzewane lusterka, itp. Za dopłatą można otrzymać mechanizm podgrzewania foteli.

Podsumowanie

Jeep Wrangler to jeden z najdzielniejszych w terenie samochodów produkowanych seryjnie. Po modyfikacjach firmy Thaler Design pojazd jeszcze bardziej zyskał na terenowej wydajności. Solidne podzespoły napędowe połączone z mądrze wykonanym tuningiem zawieszenia sprawiają, że więcej już nie potrzeba. Po konwersji otrzymaliśmy dobrze wyposażonego pickupa, który swój potencjał terenowy może w pełni udowodnić, i to nie tylko na terenach Nevady. 

Jeep Action Truck

Jeep ActionTruck ? dane techniczno-eksploatacyjne

SILNIK

3.6L Pentastar: z zapłonem iskrowym, układ i liczba cylindrów ? V6, pojemność skokowa ? 3 605 cm3, układ zmiennych faz rozrządu VVT, moc maksymalna ? 284 KM (209 kW) przy 6 350 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 347 Nm przy 4 300 obr./min

SKRZYNIA BIEGÓW

automatyczna, 5-stopniowa, symbol – W5A580

SKRZYNIA ROZDZIELCZA

dwustopniowa, przełożenie zredukowane ? 2,72:1

ZAWIESZENIE PRZEDNIE

zależne, pakiet sportowy ? 4,5? RS, amortyzatory Bilstein 5160 z dodatkowym zbiornikiem oleju, cztery wzdłużne drążki i jeden poprzeczny drążek Panharda, stabilizator (rozłączany)

ZAWIESZENIE TYLNE

zależne, pakiet sportowy ? 4,5? RS, amortyzatory Bilstein 5160 z dodatkowym zbiornikiem oleju, cztery wzdłużne drążki i jeden poprzeczny drążek Panharda, stabilizator

UKLAD HAMULCOWY

dwuobwodowy, wspomagany, tarcze (z przodu wentylowane), ABS, ESP, BLD (Brake Lock Differential), ERM

UKŁAD KIEROWNICZY

wspomagany hydraulicznie, przekładnia śruba-nakrętka z kulkami obiegowymi

KOŁA

opony BFGoodrich Mud Terrain 35?, felgi ze stopów metali lekkich

WYPOSAŻENIE

wyciągarka Warn 9.5cti (z liną syntetyczną), oświetlenie IPF 901 HID, podnośnik typu hi-lift

WYMIARY I MASY

rozstaw osi ? 2 947 mm, rozstaw kół przód/tył ? 1 572 mm, długość x szerokość x wysokość ? b.d., pojemność zbiornika paliwa ? b.d., masa własna ? b.d.

OSIĄGI

b.d.

Jeep Action Truck

Zdjęcie 2 z 18

Jeep Action Truck

Autor: Aleksander Goliat, Zdjęcia: Jeep