Jeep Cherokee KJ (2001-2006) historia modelu cz.III   

Jeep Cherokee KJ 2001-2006   

Nowy model zadebiutował w styczniu 2001 w Detroit zastępując model XJ, na rynku amerykańskim nosił nazwę Liberty KJ a poza nim Cherokee KJ.

Jeep Cherokee KJ
Jeep Cherokee KJ

Początkowo nowy model nie został zbyt przychylnie przyjęty dopiero z czasem zyskał grono wiernych użytkowników. Był to pojazd zupełnie inny od poprzednika, całkowicie nowy bazujący i nawiązujący do prototypów Jeepa Wranglera Dakar lub Jeepstera czy Versity. Przy wymiarach długość 4420 mm szerokość 1810 mm wysokość 1770 mm był dłuższy, nieznacznie szerszy i znacznie wyższy.

Jeep Cherokee KJ
Jeep Cherokee KJ

Zaoferowano tylko jedno nadwozie pięciodrzwiowe, stylistycznie mocno zaokrąglany, z wyeksponowanymi nadkolami i charakterystycznym frontem absolutnie nie przypominał poprzednika, dało się słyszeć, że zdziecinniał przez niektórych był nazywany Pokemonem. Wraz z nim pojawiło się szereg nowych rozwiązań nie obecnych wcześniej w Jeepach: nowe silniki, niezależne zawieszenie przednie, nową przekładnie kierowniczą i wiele innych rozwiązań. Nowe silniki to przede wszystkim mocna jednostka benzynowa 3,7 l oparta na konstrukcji 4,7l V8 znana z Granda pracująca w układzie V6 i jak czas pokazał ogromnie żywotna i ceniona. Małym zainteresowaniem cieszył się drugi silnik benzynowy 2,4l pracujący w układzie R4, teoretycznie oszczędniejszy, jednak w porywie chęci przyspieszenia, zapotrzebowanie na paliwo gwałtownie wzrastało. 

Jeep Cherokee KJ
Jeep Cherokee KJ

Z diesli początkowo pojawił się 2,5 l VM Motorii, który nie był już tym awaryjnym montowanym w poprzednim modelu była to zupełnie nowa jednostka, w roku 2004 zaoferowano jej wzmocnioną wersję 2,8l w kolejnych latach przekonstruowana i wzbogacona o nową turbosprężarkę ze zmienną geometrią przepływu spalin. Za oceanem próbowano silnik diesla wprowadzić do oferty w 2005 i 2006 roku jednak, klienci nie zaakceptowali takiego rozwiązania. W ofercie zaproponowano 4- i 5-biegowe automaty oraz skrzynie manualne 5- i 6- biegowe. Układ napędowy standardowo również jak u poprzednika był realizowany przez reduktor dwubiegowy w opcji znalazła się propozycja z napędem tylko na tył. W 2005 roku Cherokee przeszedł nieznaczny lifting, w 2006 roku pojawił z mocno zmodyfikowanym nadwoziem Cherokee Renegade z charakterystycznym tłoczeniem maski i z dodatkowymi światłami umieszczonymi na dachu. Poza Stanami Zjednoczonymi pojazd był produkowany w Egipcie, Wenezueli i Iranie, produkcję zakończono pod koniec 2006 roku. 

Jeep Cherokee KJ
Jeep Cherokee KJ

Oznaczenia literowe poszczególnych modeli Cherokeego mają kontynuację od modelu ?CJ? (civilian Jeep). Podczas wprowadzania kolejnych modeli w dowolny sposób dobierano literę która miał się znaleźć przed literą ?J? oznaczającą Jeep. Wprowadzając model ?KK? zerwano z tą procedurą a rozpoczęto nową gdzie oznaczenie modelu Cherokee rozpoczyna się od litery ?K? a druga litera jest dobrana jako kolejna litera alfabetu. .   

 

Historia modelu 

1974 pierwszy model Jeepa Cherokee SJ 

1976 duży silnik V8 6,6l 

1977 wersja czterodrzwiowa

1983 zakończenie produkcji SJ

1984 premiera Cherokee XJ 

1986 skrzynie pięciobiegowe 

1987 wprowadzenie silnika AMC 242 4,0l 

1991 wtrysk wielopunktowy 

1995 silnik 2,5 TD VM Motori 

1997 gruntowny lifting pojazdu 

2001 zakończenie produkcji modelu XJ premiera KJ 

2005 lifting nadwozia, zmodernizowany silnik 2,8 CRD 

2006 model Cherokee Renegade

2007 premiera nowego Cherokeego KK

2010 wycofanie pojazdu ze sprzedaży w Europie

2012 zakończenie produkcji Cherokee KK

2013 premiera nowego modelu Cherokee KL

2018 lifting modelu Cherokee KL

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora