Przed Jeepem Cherokee
Początku modelu Jeepa Cherokee należy szukać w latach sześćdziesiątych, kiedy to debiutował Jeep Wagoneer, przez wielu uważany jako pierwszy SUV na świecie. Zaprojektowany pod kierownictwem wielkiego amerykańskiego projektanta przemysłowego Clifforda Brooks Stevensa, znakomicie sprzedawał się przez wiele lat.
Premiera Wagoneera, która miała miejsce w listopadzie 1962 roku zbiegła się z wprowadzeniem nowej nazwy dla spółki Kaiser Jeep powstałej w jeszcze w 1953. Jednak był to duży pojazd adresowany głównie do rodzin. Próba wskrzeszenia w 1967 roku Jeepstera Commando z myślą o młodszych klientach na nie wiele się zdała, pojazd choć dosyć przyzwoicie się sprzedawał to jednak widać było, że klienci oczekują nowy model.
W 1970 roku Amerykańska Motors Corporation AMC przejmuje spółkę Kaiser Jeep, wraz z nową firmą pojawiły się nowe mocniejsze silniki, pojawił się też inny sposób zarządzania marką. Widząc znakomitą sprzedaż Wagoneera, który w latach zmienił nazwę na Super Wagoneer przyjmując luksusowy charakter i wiele nowych rozwiązań postanowiono wprowadzić nowy pojazd będący jego wariacją a jednocześnie tańszą alternatywą. Tym samym w 1974 roku pojawił się Jeep Cherokee SJ, w materiałach reklamowych był oficjalnie już nazwany jako ?sport utility? (SUV), co poniekąd wyjaśniało do kogo miał być adresowany.
Wymiary
Jego wymiary długość 4735 mm szerokość 1900 mm i wysokość 1687 mm lokowały go w klasie średniej wielkości pojazdów. Początkowo zaoferowano model dwudrzwiowy, z charakterystycznymi długimi tylnymi szybami i ?głową Czirokeza? na tylnym słupku pojazdu. W roku 1976 pojawiła się bardziej terenowa wersja Cherokee Chief (potem Pioneer) z ogromnym silnikiem V8 o poj 6,6l, w kolejnym 1977 roku zadebiutował długo oczekiwany model Cherokee S (Sport) czterodrzwiowy, dostępne też były modele Golden Eagle, Golden Hawk, Classic , Laredo.
Do dosyć popularnych stylizacji należał model Levis powstały we współpracy z firmą odzieżowy w kolejnych latach nazwany Denim. Jak przystało na amerykańskie pochodzenie pod maską montowane były tylko silniki benzynowe, podstawową jednostką z jaką można było spotkać w Cherokeem był silnik AMC l6 pracujący w układzie R6 o poj 4,2l oferowany przez cały okres produkcji, do 1979 roku była też montowana mniejsza jednostka 3,8l. Oprócz niego dostępne były silniki AMC V8, na tamte lata były to nowoczesne jednostki znakomicie spisująca się w Jeepie Wagoneer a jeszcze lepiej w lżejszym Cherokee. Silnik V8 o pojemności 5,9l specyfikowany początkowo do 177 KM a potem do 198 KM, jednak gdy okazywało się to mało to klienci mogli decydować się na większy silnik V8 o pojemności 6,6l i mocy 215 KM. Modele posiadały trzybiegowe automaty lub czterobiegowe automaty.
Oznaczenia literowe poszczególnych modeli Cherokeego mają kontynuację od modelu ?CJ? (civilian Jeep). Podczas wprowadzania kolejnych modeli w dowolny sposób dobierano literę która miał się znaleźć przed literą ?J? oznaczającą Jeep. Wprowadzając model ?KK? zerwano z tą procedurą a rozpoczęto nową gdzie oznaczenie modelu Cherokee rozpoczyna się od litery ?K? a druga litera jest dobrana jako kolejna litera alfabetu. .
Historia modelu
1974 pierwszy model Jeepa Cherokee SJ
1976 duży silnik V8 6,6l
1977 wersja czterodrzwiowa
1983 zakończenie produkcji SJ
1984 premiera Cherokee XJ
1986 skrzynie pięciobiegowe
1987 wprowadzenie silnika AMC 242 4,0l
1991 wtrysk wielopunktowy
1995 silnik 2,5 TD VM Motori
1997 gruntowny lifting pojazdu
2001 zakończenie produkcji modelu XJ premiera KJ
2005 lifting nadwozia, zmodernizowany silnik 2,8 CRD
2006 model Cherokee Renegade
2007 premiera nowego Cherokeego KK
2010 wycofanie pojazdu ze sprzedaży w Europie
2012 zakończenie produkcji Cherokee KK
2013 premiera nowego modelu Cherokee KL
2018 lifting modelu Cherokee KL
autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora