Opony AT ? All Terrain

Opony AT ? All Terrain ? stanowią kompromis pomiędzy agresywnym ogumieniem MT a gumami szosowymi. Wzór ich bieżnika powstał jeszcze w latach siedemdziesiątych, a obecnie każdy szanujący się producent posiada je w swojej ofercie. 

Jeep opony AT
Jeep opony AT

Jeszcze kilka lat temu w ofercie producentów znajdowały się opony piaskowe, błotne, szutrowe etc. Dzisiaj od ogumienia oczekujemy pełnej uniwersalności, czego przejawem są właśnie wzory AT. Pierwsze opony tego typu pojawiły się za Oceanem już w latach siedemdziesiątych. Jednym z premierowych rozwiązań był model Armstrong Tire z absolutnym hitem tamtych lat ? Tru-Trac. Pierwszym nowoczesnym wzorem Armstronga był Norseman, z trzyrzędowym układem bieżnika, przy czym środkowy, szeroki rząd został pocięty na dość gęste klocki, a żebra zewnętrzne były szerokie, otwarte i o stosunkowo dużym wypełnieniu. W kolejnych latach pojawiły się następne odmiany opony ? diagonalna, radialna, zimowa. Gama rozmiarów była naprawdę spora. Ogumienie konfekcjonowane przez Dicka Cepeka jako Fun Country (F-C) dotrwało do dziś w wersji F-C II, zachowując swój pierwotny charakter. 

Jeep opony AT
Jeep opona Armstrong jedna z pierwszych typu AT

Do klasyków zaliczyć można również Goodyeara z modelem Tracker P-G, Yokohamę z oponami Super Digger Y811 (lata 80.) oraz BF Goodrich All Terrain. Obecnie gumy noszące nazwę AT zostały mocno ugrzecznione. Swoim bieżnikiem coraz częściej przypominają opony typowo szosowe. Przykładem jest tutaj oczywiście Goodyear Wrangler Duratrac lub ? nieco zmodyfikowany i wchodzący obecnie do sprzedaży ? BFGoodrich All Terrain KO2. 

Jeep opony AT
Jeep opona BFGoodrich All Terrain KO2. 

Budowa

To, co wyróżnia opony AT od innych, to rodzaj i kształt bieżnika oraz budowa wewnętrzna. Bieżnik opony tego typu posiada zwykle klockową budowę z większymi przerwami niż ma to miejsce w oponach szosowych, przy czym klocki (w przeciwieństwie do ogumienia MT) zawsze są ponacinane lamelami. Sam bieżnik jest też wyższy w centralnej części czoła opony i zwykle mocniej zagęszczony. Boki natomiast nierzadko oblane są dodatkowymi elementami bieżnika, co ma  je wzmocnić oraz poprawić trakcję. 

BFG opona użytkowa T/A
BFG opona użytkowa T/A

Warto zwrócić też uwagę na wewnętrzną budowę ogumienia. Od opony AT oczekuje się dobrej jakości prowadzenia oraz przyczepności na suchym, mokrym i zaśnieżonym asfalcie, a także nienagannej trakcji w terenie. Ponadto gumom AT stawia się coraz ostrzejsze wymagania dotyczące głośności. Nie zapomnijmy również, że klient oczekuj atrakcyjnej ceny. Te czynniki  sprawiają, że niełatwo sprostać wszystkim wymaganiom, dlatego też nie dziwi fakt, że poszczególni producenci posiadają kilka wzorów bieżnika opon AT. 

Użytkowe AT

Wśród opon AT możemy doszukać się pewnych podziałów, głównie ze względu na kształt bieżnika i pochodzenie. Pierwszy wzór to opony, którym bliżej do ogumienia użytkowego z długim rodowodem niż do gum MT. Mowa tu o produktach z wypełnionym środkiem czoła bieżnika z relatywnie rzadkimi, otwartymi żebrami zewnętrznymi. Do tego typu opon możemy zaliczyć nieprodukowane już BF Goodrich Trac Edge, Dunlop TG Major w Europie, Afryce i na Bliskim Wschodzie; Dunlop Radial Rover R/T w Ameryce Północnej oraz Dunlop Road Gripper F w Australii. Są to opony o typowo użytkowym charakterze z wysokimi parametrami nośności. Ich budowa wewnętrzna nie była tak zaawansowana jak w przypadku produktów obecnie dostępnych na rynku. Odpowiednikiem takich rozwiązań jest Goodyear Wrangler Duratrac z klasycznym wyglądem i nowoczesną budową wewnętrzną. 

Drugi wzór opony to ogumienie o charakterze użytkowym, jednak z bieżnikiem czterorzędowym, zbliżonym do wzoru MT, przy czym zdecydowanie bardziej wypełnionym i o niższej rzeźbie. Przykładem może być Kumho Road Venture AT  KL78, oferowany w szerokiej gamie rozmiarów, oraz bardzo uniwersalny, użytkowy model Toyo M-55. 

Kolejna grupa opon AT to gumy z przeznaczeniem długodystansowym. Zgodnie z amerykańskim terminem trail tire takie ogumienie zakładane jest głównie w pojazdach wyprawowych. Opony posiadają bardziej zwartą rzeźbę bieżnika, zwykle bez rzeźby boku. Przykładem może być Discoverer S/T firmy Cooper, czyli prawdziwy klasyk znany od wielu lat, oraz jego następca ? model Discoverer S/T Maxx. Odpowiednikami innych marek są: Mastercraft ? Courser C/T, Hercules ? Terra Trac D/T, Yokohama ? Geolandar AT. Bogato prezentuje się również oferta niszowych markach, w tym: Pro Comp Radial XTreme A/T, Mickey Thompson Baja ATZ, Interco Trxus STS. 

Jeep opona AT
Jeep opona AT

Kolejna grupa opon AT, o której warto co nieco wspomnieć, to absolutnie wygładzone ogumienie. Obecnie  ten segment rozwija się dosyć prężnie. Ogumienie przeznaczone jest głównie do pojazdów  typu SUV. Wśród modeli dominują Pirelli Scorpion ATR, Continental ContiCrossContact AT oraz Bridgestone Dueler AT694. 

Ograniczenia w przepisach 

Na poszczególnych rynkach na świecie, a czasem i w zależności od kraju, określone są różne wytyczne i normy dotyczące dopuszczenia ogumienia do sprzedaży. Rynek europejski uzależniony jest od szeregu dyrektyw unijnych. Absurdalne normy skutecznie ograniczają podaż tego typu opon. Producenci, dostosowując się do narzuconych odgórnie dyrektyw, wycofali z swojej oferty szereg modeli, które nie spełniały norm, tym samym pozostawiając góra dwa wzory zgodne z przyjętymi standardami lub proponując jedynie kilka podstawowych rozmiarów danego modelu. Obecnie tylko dwaj producenci zdecydowali się na wprowadzenie nowego wariantu opon AT. 

Autor Grzegorz Surowiec 

Opony terenowe typu AT

Logo, strona internetowa Modele
 bfgoodrichtires.com All-Terrain T/A KO

All-Terrain T/A KO2 

Rugged Terrain T/A 

Long Trail T/A Tour 

Baja T/A

bridgestone.com Dueler AT 694
coopertire.com Discoverer   ATR3 

Discoverer  S/T MAXX 

continentaltires.com ContiCrossContct AT
dickcepek.com Trail Country
federaltire.com Couragia  A/T 
generaltire.com, generaltire.eu Grabber AT2 

Grabber HTS

goodyear.com, goodyear.eu Wrangler AT Adventure 
herculestire.com Terra Trac D/T
hankookopony.eu Dynapro Dynapro ATM
intercotire.com Trxus STS 
kumhousa.com Road Venture AT KL78 

Road Venture AT KL 825

 mastercrafttires.com Courser C/T
maxxis.com Bravo Series AT-771

Bravo Series MA-751

michelin.com LTX M/S 
mickeythompsontires.com Baja  ATZ P3

Baja  STZ  

nittotire.com Dune Grappler Tire
nokiantyres.com Rotiiva AT
procompusa.com  Radial X Treme A/T
pirelli.com Scorpion ATR 
toyotires.com Open Country A/T II M-55 
yokohama-online.pl Geolandar A/T

Geolandar H/T-S