Wielu z nas startując w rajdach czy jadąc na wyprawy, zastanawia się nad doborem właściwego ogumienia do swojego samochodu. Wbrew pozorom nie jest to wcale proste zadanie, mimo sporej oferty rynkowej.
Opony MT
Opony MT (mud terrain) są przeznaczone do poruszania się w trudnych warunkach terenowych. Posiadają otwarty bieżnik i duże, szeroko rozstawione klocki o szerokości 2-6 cm, przez co są łatwo rozpoznawalne wśród innych produktów. Jeszcze w latach osiemdziesiątych dominowały wąskie gumy o wysokim profilu, takie jak Michelin XCL i XZL, później zaczęła się trwająca do dziś moda na opony o szerokim bieżniku. Poprawiają one prześwit samochodu, a także jednostkowy nacisk na podłoże. Najbardziej popularne są gumy w rozmiarze 32-35 cali, o szerokości bieżnika 11-12,5 cala. Oczywiście nie ma reguły w tym zakresie i wszystko zależy od właściciela pojazdu i możliwości technicznych zastosowanej modyfikacji zawieszenia.
Rodzaje opon
Opony różnią się pomiędzy sobą strukturą wewnętrzną, ilością warstw i rodzajem osnowy. Ze względu na rodzaj budowy wewnętrznej gumy dzielimy na radialne (nici karkasu ułożone radialnie tworzą układ poprzeczny) i diagonalne (nici karkasu ustawione są skośnie). Jedne i drugie rozwiązania są dostępne z takim samym kształtem bieżnika, np. amerykański Mickey Thomson Baja Claw dostępny w wersji Radial i Bias, lub bardziej znany w Europie model Yokohama Geolandar MT. Na co dzień częściej spotykamy opony z opasaniem radialnym ? najlepiej sprawdzające się podczas jazdy w regularnych warunkach. Natomiast opony z opasaniem diagonalnym znajdują częstsze zastosowanie podczas specjalnych warunków eksploatacyjnych. Po zmniejszeniu ciśnienia opony do 1,0 atmosfery opona diagonalna zdecydowanie łatwiej się układa, odchyla na boki, tworząc szerszą, a jednocześnie większą powierzchnię przyczepności do podłoża.
Ze względu na rodzaj bieżnika opony dzielimy na trzy grupy: otwarte, zwarte i zwarte z lamelami.
Jeszcze inny kształt bieżnika ma opona kierunkowa, np. Yokohama Geolandar MT. Takie rozwiązania najlepiej sprawdzają się w trudnym błotnistym terenie.
Do grupy otwartych zaliczymy sławnego na rynku europejskim Simexa oraz często spotykanego za oceanem Super Swampera LTB. Opony tego typu znajdują zastosowanie w terenie gliniastym, gdyż nie zalepiają się błotem i zdecydowanie lepiej się z niego oczyszczają. Do zwartych rozwiązań, przeznaczonych również na drogi, zaliczyć możemy Hankook Dynapro MT i BFGoodrich Mud Terrain T/A. Najbardziej uniwersalne będą konstrukcje z lamelami, np. GoodYear Duratrac oraz kultowy Dick Cepek Crusher.
Rozmiary
Do określenia rozmiaru opony stosuje się metodę metryczno-calową. Szerokość bieżnika podawana jest w milimetrach, profil w procentach, a średnica felgi w calach. W przypadku opon MT często stosuje się tylko jednostki calowe (szerokość bieżnika, profil opony i średnica felgi). Bywa też, że producenci podają obydwa rozmiary, jednak często wielkość opony oferowanej przez jednego producenta różni się od tej oferowanej przez drugiego. Dzieje się tak dlatego, że specyfika kształtu bieżnika uniemożliwia precyzyjne określenie wielkości. Przypomnijmy ? bieżnik, a właściwie klocki bieżnika nie mają jednakowych rozmiarów i nieznacznie różnią się między sobą, co zapobiega powstawaniu stałych cykli obrotu opony, które mogłyby niekorzystnie wpływać na pracę samej opony i całego pojazdu. Przykładowo: model 33/12,5 R15 Goodyear Duratrac ma 32,8 cala średnicy i 12,5 cala szerokości, natomiast Mickey Thomson Baja Claw TTC Radial ma 32,7 cala średnicy i 12,1 cala szerokości. A więc nieznacznie szerszy jest GoodYear! W innych modelach różnice te mogą być jeszcze większe. Aby poprawnie dobrać rozmiar opony, najlepiej sięgnąć po kartę produktową producenta, w której podane są dokładne rozmiary.
Interco
Opony tej bardzo popularnej za oceanem marki są w Polsce zupełnie nieznane. A szkoda, bo Interco oferuje ponad 10 modeli z grupy MT, począwszy od Iroka czy Narrow (o otwartym bieżniku), poprzez kierunkowego TSL Boggera czy bardziej uniwersalnego Thornbird lub TRXUS-a. Przy tym gumy oferowane są w ?wąskich? rozmiarach z przeznaczeniem dla bliźniaczych kół pickupów, np. model Narrow. W przypadku modelu LTB Interco daje możliwość założenia giganta w rozmiarze 47/17 R17 lub modelu TSL SA i 20-calowych felg rozmiaru 43/14,5 R20. Takie cuda tylko w Interco.
Z myślą o zawodnikach startujących w rajdach powstają wzmocnione wersje seryjnej oferty, m.in. modelu IROK, przeznaczonego do jazdy po skałach. Od seryjnego modelu wyróżnia go wzmocniona struktura karkasu. IROK jako jedyna opona na świecie występuje z opasaniem diagonalnym w rozmiarach 37 i 42 cale na felgi 15, 16 i 17 cali. Dla zawodników opracowany został tez model TRXUS MT w rozmiarze 37/17 R17. Wadą tych opon jest jednak cena ? ponad 500 euro za sztukę.
Opony na Dakar
Zgodnie z przepisami FIA zawodnik może używać tylko jednego rodzaju ogumienia. Powszechnie stosowane opony BFGoodrich G1 i G2 zastępuje obecnie model Michelin All Terrain ? używany m.in. na ubiegłorocznym Rajdzie Dakar w Toyotach Over Drive w rozmiarze 245/80 R16.
Autor Grzegorz Surowiec
Opony terenowe typu MT
Logo, strona internetowa | Producent | Modele |
bfgoodrichtires.com | BFGoodrich | Mud Terain A/T KM
Mud Terain A/T KM2 Krawler A/T KM |
coopertire.com | Cooper | Discoverer STT
Discoverer S/T |
dickcepek.com | Dick Cepek | Crusher
Mud Country |
falkentire.com | Falken | Wildpeak MT |
generaltire.com, | General | Grabber
Grabber MT |
goodyear.com, | GoodYear | Wrangler MT/R ? With KEVLAR
Duratrac |
gtradial.com | GT Radial | MT
Savero MT Adventuro MT |
hankookopony.eu | Hankook | Dynapro RT-03 |
intercotire.com | Interco Tire | SS-M16
original Swamper Irok, Irok ND LTB Narrow S.S. SSR TSL Bias TRXUS STS TSL BOGGER TSL Radial TSL XS TSL Thornbird |
kumhousa.com | Kumho | Road Venture MT KL71 |
mastercrafttires.com | Mastercraft | Courser MXT |
maxxis.com | Maxxis | Bighorn MT-762
Trepador M8060 Trepador Competition M8060 Creepy Crawler M8090 Creepy Buckshot Mudder MT-754 Bravo Series MT-753 |
mickeythompsontires.com | Mickey Thomson | Baja MTZ Radial
Baja Claw TTC Radial Baja Claw Bias Baja Claw Bias TTC |
nexentireusa.com | Nexex | MT |
nittotire.com | Nitto | Mud Grappler
Trail Grappler |
procompusa.com | Procomp | Xtreme M/T
Xtreme MT2 Xterrain |
gtradial-us.com | Savero | |
silverstone.com.my | Silverstone | MT 117 Xtreme
MT 117 Sport MT 117 EX |
simextyres.co.nz | Simex | Extreme Trekker
Jungle Trraker 2 Centipede MT |
toyotires.com | Toyo | Toyo OP MT |
yokohama-online.pl | Yokohama | Geolandar MT G001
Geolandar MT G003 |