Jeep Gladiator Rubicon Mopar

Gotów do walki

Podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles swoją premierę miał Jeep Gladiator. Dla wielu amerykańskich kierowców wersja seryjna pickupa będzie jednak niewystarczająca. Zmyślą o nich firma Mopar ? nadworny tuner Jeepa ? przygotowała szeroką ofertę akcesoriów. 

Jeep Gladiator Rubicon Mopar
Jeep Gladiator Rubicon Mopar

Prezentowany Gladiatora bazuje na wersji Rubicon, która cieszy się największym zainteresowaniem klientów. Od zwykłego pickupa różni się ona szeregiem akcesoriów i modyfikacji, które nie tylko zwiększyły dzielność terenową tego pojazdu, ale i przygotowały go do dalekich wypraw. Wszystkie części dostarczyła firma Mopar specjalizująca się w produkcji podzespołów oraz akcesoriów tuningowych.

Najnowsza generacja Jeepa Wranglera prawie natychmiast po premierze otrzymała szereg elementów wyposażenia firmowanych przez firmę Mopar. Nie inaczej mogło stać się z Gladiatorem. Już dzień po oficjalnej prezentacji nadworny tuner Jeepa pokazał ofertę obejmującą ponad 200 części i akcesoriów zwiększających dzielność terenową pickupa.

Rynek amerykański

Amerykański rynek motoryzacyjny opiera się głównie na pickupach. Od wielu lat pierwsze trzy miejsca w statystykach sprzedaży zajmują: Ford F-150, Chevrolet i Dodge Ram. Nie dziwi zatem fakt, że wraz z nowym Wranglerem pojawił się bazujący na nim pickup.

Nadwozie

Bazą projektu jest nowy pickup Jeepa ? Gladiator w wersji Rubicon. Pojazd przeszedł sporo modyfikacji w obrębie nadwozia. Najważniejsze z nich dotyczyły drzwi i zderzaków. W miejscu klasycznych drzwi pojawiły się bowiem rozwiązania rurkowe, które idealnie sprawdzą się w cieplejszych strefach klimatycznych. Drzwi zostały wykonane z 2-calowych rur stalowych polakierowanych na czarno. Zamontowano również wzmocnione, stalowe zderzaki z zaczepami holowniczymi i dodatkowym pałąkiem, do którego przytwierdzono dodatkowe reflektory. Oświetlenie zamontowano  również na podszybiu ? co ciekawe po złożeniu przedniego okna mocowanie nie koliduje z ramką szyby. Wspomniane reflektory to światła LED o wielkości 5 i 7 cali ? te drugi oferują 8000 lumenów.

Gladiator w stosunku do Wranglera posiada większy rozstaw osi, dlatego też konieczne było zastosowanie wzmocnionych progów stalowych, polakierowanych farbą proszkową. Kolejną zmianą był demontaż dachu i zastosowanie siatek chroniących podróżnych przed mocnym słońcem i upałem. Te dodatki uzupełniono unikalnymi, pięcioramiennymi felgami oraz czarną naklejką na atrapie chłodnicy.

Paka

Najciekawsze zmiany, jakie wprowadzono w zmoparyzowanym Gladiatorze, dotyczą paki, na której zamontowano skrzynie ładunkowe oraz uchwyty na rowery. Pokrycie przestrzeni ładunkowej jest zbliżone do tego, które zastosowano w modelu Ram 1500, ale zostało on skonfigurowane tak, by pasowało do Gladiatora oraz wysuwanych skrzyń (mogących pomieścić np. sprzęt sportowy). System skrzyń jest prosty i wygodny. Po otwarciu tylnej burty można wysunąć zamykane szuflady. Na burtach bocznych zastosowano poprzeczne belki, na których osadzono mocowania dla rowerów ? to także jest adaptacja z modelu Ram 1500. Same burty zostały solidne wzmocnione ? bez obaw można na nich stanąć, a do tego zapewniają łatwy załadunek. Po obu stronach burt znalazło się logo Jeep Performance Parts (JPP).

Jeep Gladiator Rubicon Mopar
Jeep Gladiator Rubicon Mopar

Wnętrze

W środku nie zaszło wiele zmian. Gladiator już jako seryjny produkt ma znakomicie i funkcjonalnie zaprojektowane wnętrze. Zaproponowano jedynie wymianę foteli na te pokryte skórą Katzkin i ozdobione haftowanym logo Jeepa. Na podłogach znalazły się gumowe maty, które znakomicie sprawdzają się w terenie. Maty ozdobiono grafikami inspirowanymi poziomicami i szlakami Moab. Ponadto na listę wyposażenia trafiły uchwyty ozdobione logo Jeepa.

Jeep Gladiator Rubicon Mopar

Silnik

Pracująca pod maską Gladiatora jednostka napędowa to 3,6-litrowe V6. Silnik jest znany zarówno z obecnej, jak i poprzedniej generacji Wranglera, gdzie sprawdza się znakomicie, co pozwala przypuszczać, że i w pickupie poradzi sobie bezbłędnie. W późniejszych latach produkcji ofertę ma uzupełniać silnik Diesla ? 3-litrowe V6. Motor nie został poddany modyfikacjom, zastosowano jedynie wydajniejszy filtr powietrza, a na pokrywie umieszczono motyw łuku z Moab Utha oraz piktogram  Willysa. Na brzegu maski znalazła się natomiast zaślepka otworu montażowego snorkela.

Duże koła i zawieszenie

Na wyposażeniu prezentowanego Gladiatora znalazły się pięcioramienne felgi z oponami BFGoodrich Mud Terrain T/A KM3 w rozmiarze 35×12,5 R17. W ofercie formy Mopar figurują również felgi z bedlockami. Założenie tak dużych, bo aż 35-calowych, kół nie wiąże się z koniecznością ingerencji w nadwozie ? amerykańska wersja Rubicona ma powiększone nadkola, których górna, płaska część znajduje się się na wysokości krawędzi maski silnika. W prezentowanym pickupie zastosowano jednak zestaw zwiększający prześwit o 2 cale. W jego skład wchodzą sprężyny o zmienionej charakterystyce oraz amortyzatory Fox. System zawieszenia jest więc znacznie wydajniejszy, a do tego zapewnia większy komfort oraz prześwit.

Przyszłość

Przyszli właściciele Gladiatorów będą mogli wybierać spośród 200 akcesoriów, które oferuje firma Mopar. W przypadku pokazowego pickupa najważniejsze są te z grupy Jeep Performance Parts (JPP): 2-calowy lift zawieszenia, rurkowe drzwi, pokrywa skrzyni ładunkowej, system mocowania ładunku i wiele innych.

W USA Gladiator pojawi się w 2020 roku. Wtedy też najprawdopodobniej trafi do polskich salonów.

Jeep Gladiator JT Mopar ? dane techniczno-eksploatacyjne

Silnik

3.6 Pentastar: benzynowy, bezpośredni wtrysk paliwa, układ i liczba cylindrów ? V6, pojemność skokowa ? 3 604 cm3, moc maksymalna ? 209 kW (285 KM) przy 6 400 obr./min, maksymalny moment obrotowy ? 353 Nm przy 4 400 obr./min, wydajniejszy filtr powietrza

Skrzynia biegów

manualna, 6-biegowa, D478; I-5,13; II-2.63; III-1,53; IV-1,00; V-0,81; VI-0,72; R-4,49

Skrzynia rozdzielczo-redukcyjna

NV241 Command-Trac (Overland, Sport): 2H ? stały napęd na tylną oś, 4H ? dołączana oś przednia, 4L ? dołączana oś przednia, napęd zredukowany, przełożenie zredukowane ? 4,0:1

NV241OR Rock-Trac (Rubicon): 2H ? stały napęd na tylną oś, 4H ? dołączana oś przednia, 4L ? napęd zredukowany, przełożenie zredukowane ? 4,0:1

przełożenie przekładni głównej: standard ? 3,73; diesel ? 3,73; Rubicon i Sport Max ? 4,10

Zawieszenie

przednie: + 2 cale, zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne (po dwa na stronę), drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory Fox, stabilizator przechyłów

tylne: + 2 cale, zależne, sztywny most, wahacze wzdłużne (po dwa na stronę), drążek poprzeczny Panharda, sprężyny śrubowe, amortyzatory Fox, stabilizator przechyłów

Układ kierowniczy

przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomaganie elektromechaniczne

Układ hamulcowy

hydrauliczny, wspomagany, elektronicznie kontrolowany, przód: wentylowane hamulce tarczowe (330×28 mm), tył: wentylowane hamulce tarczowe (345×22 mm)

Koła

felgi ? stop aluminium w rozmiarze 17×7,5?, opony ? BFGoodrich Mud Terrain T/A KM3 w rozmiarze 35×12,5 R17

Wymiary

długość x szerokość x wysokość ? 5 539 x 1 875 x 1 960, rozstaw osi ? 3 487 mm, rozstaw kół (przód/tył) ? 1 620/1 646 mm, objętość paki ? 1m3 (przy zamkniętej pace), długość x szerokość x wysokość paki ? 1 531×1 442×861 mm, szerokość pomiędzy nadkolami ? 1 137 mm, masa własna ? 2 109-2 309 kg, ładowność ? 726 kg, pojemność zbiornika paliwa ? 83,3 l

Jeep Gladiator Rubicon Mopar

Zdjęcie 2 z 10

Jeep Gladiator Rubicon Mopar

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent