Jeep Cherokee KL 2013-
Pod koniec 2012 roku klienci oczekiwali już nowoczesnego modelu, przez cały rok pojawiały się urywkowe informacje i zdjęcia zamaskowanego pojazdu. W marcu 2013 roku został pokazany na targach w Nowym Jorku nowy Jeep Cherokee KL, był to jeden z warunków koniecznych, aby powstała 1 stycznia 2014 roku nowa grupa FCA (Fiat Chrysler Automobiles). Zrezygnowano przy okazji z nazwy Liberty jaka obowiązywała za oceanem nowy pojazd miał już na wszystkich rynkach nazywać się Cherokee.

Najnowsze wcielenie powstało jako całkowicie nowa konstrukcja odcinająca się od poprzedników, powstał w oparciu o nową kompaktową platformę Compact U.S. na bazie, której produkowana jest już Alfa Romeo. Wprowadzenie nowego pojazdu wzbudziło początkowo kontrowersje spowodowały to pierwsze zdjęcia pojazdu na których nie wypadał korzystnie.

Nietypowy front pojazdu z podłużnymi wąskimi światłami załamanie atrapy chłodnicy, a przy tym absolutnie nie terenowe zamknięcie tyłu pojazdu. Ale to nie było największym problemem, zaproponowany poprzeczne ustawienie silnika, stały napęd na przód i okresowo dopinany napęd na tył wśród konserwatystów nie zostało dobrze przyjęty. Podnoszące się głosy zastały szybko uciszone napływającymi danymi z rynku już w pierwszym roku sprzedaży nowy Cherokee przebił kilkukrotnie poprzednią generacje. Cherokee wpisuje się w rynek pojazdów klienci obecnie oczekują pojazdu osobowego przedkładając komfort nad właściwości terenowe. Jednak tutaj udało się wprowadzić kompromis wprowadzając w modelu Trailhawk regularny reduktor, ponadto oferowane są specyfikacje Sport i Limited z napędem tylko na przód lub elektorniczno-wiskozowym sterowaniem napędu.

Silniki jakie zaproponowano to też nowe konstrukcje, w pierwszej kolejności zaoferowano model z silnikiem benzynowym 3,2l V6 bazujący na większym rozwiązaniu 3,6l V6 oferowanym w wyższych modelach Jeepa. Jest to nowa jednostka dysponująca mocą 270 KM, a przy tym bardzo oszczędna, konfigurowana przy tym z nową 9-biegową automatyczną skrzynią biegów ZF. Na wybranych rynkach zaproponowano też silnik benzynowy 2,4l o mocy 180 KM oraz diesla dostępnego tylko w Europie 2,0 Multijet znanego między innymi z produktów Fiata który konfigurowany jest z 6-biegową przekładną manualną lub 9-biegowym automatem dysponuje wtedy odpowiednio dobraną mocą 140 lub 170 KM. W roku 2016 ofertę silnikową poszerzyła jednostka 2,2l Multijet II turbo diesel.

Jeep Cherokee 2018 lifting
Kontrowersyjna stylizacja w najnowszej odsłonie została zmieniona. Najnowsza odsłona Cherokee objęła nowy pas przedni z reflektorami LED, światłami do jazdy dziennej i przeciwmgielnymi. Sam kształt reflektorów upodobnił się do większego Grand Cherokee. Zmianie uległ kształt maski, którzy obecnie wykonany jest z aluminium zmieniły się też nieznacznie błotniki, pojawił się nowy zderzak. Tył również uległ przeprojektowaniu, nowe tylne światła obejmują wąską LED-ową listwę oświetleniową okalającą poszczególne światła stopu i tylne kierunkowskazy. Pojawiła się też nowa, przeprojektowana klapa bagażnika wykonana z lekkich materiałów kompozytowych ze zintegrowaną listwą oświetleniową z zagłębieniem na tablicę rejestracyjną oraz klamkę bagażnika oferującą większy komfort otwierania. We wnętrzu nie wprowadzono zbyt wielkich zmian, pojawiły się natomiast nowe rozwiązania multimedialne a z nimi nowe większe ekrany. Silnikowo w ofercie ma znaleść się diesel 2,2l o mocy 195 KM i momencie obrotowym 450 Nm. Brak jest przy tym narazie informacji o silnikach benzynowych.

Oznaczenia literowe poszczególnych modeli Cherokeego mają kontynuację od modelu ?CJ? (civilian Jeep). Podczas wprowadzania kolejnych modeli w dowolny sposób dobierano literę która miał się znaleźć przed literą ?J? oznaczającą Jeep. Wprowadzając model ?KJ? zerwano z tą procedurą a rozpoczęto nową, gdzie oznaczenie modelu Cherokee rozpoczyna się od litery ?K? a druga litera jest dobrana jako kolejna litera alfabetu.
Historia modelu
1974 pierwszy model Jeepa Cherokee SJ
1976 duży silnik V8 6,6l
1977 wersja czterodrzwiowa
1983 zakończenie produkcji SJ
1984 premiera Cherokee XJ
1986 skrzynie pięciobiegowe
1987 wprowadzenie silnika AMC 242 4,0l
1991 wtrysk wielopunktowy
1995 silnik 2,5 TD VM Motori
1997 gruntowny lifting pojazdu
2001 zakończenie produkcji modelu XJ premiera KJ
2005 lifting nadwozia, zmodernizowany silnik 2,8 CRD
2006 model Cherokee Renegade
2007 premiera nowego Cherokeego KK
2010 wycofanie pojazdu ze sprzedaży w Europie
2012 zakończenie produkcji Cherokee KK
2013 premiera nowego modelu Cherokee KL
2018 lifting modelu Cherokee KL

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora