Jeep Cherokee XJ (1984-2001) historia modelu cz.II

 

Jeep Cherokee XJ 1984-2001

Jak podają historycy marki to tak naprawdę od tego modelu powinna się zaczynać historia Cherokeego choć poprzednia generacja wyznaczyła kierunek to nowy model XJ pokazał absolutne nowatorskie podejście do pojazdów terenowych. Historia tej generacji Cherokeego zbiegła się ze zmianami własnościowymi, w 1980 roku AMC ówczesny właściciel marki Jeep rozpoczyna współpracę z Renault. Francuski koncern do 1983 roku posiadał nawet pakiet kontrolny w spółce AMC, aby koniec końców w 1987 roku sprzedaje pakiet 47% akcji do Chryslera i wyodrębnia się nowa firma motoryzacyjna.

Jeep Cherokee XJ Laredo
Jeep Cherokee XJ Laredo

Prace nad nowym pojazdem sięgają końca lat siedemdziesiątych kiedy to właściwie było gotowe już nadwozie samonośne powstałe jeszcze przy zaangażowaniu inżynierów AMC pod kierunkiem Richarda A. Teague a potem także Renault.  Model Jeepa XJ w momencie premiery w 1984 roku całkowicie odcinał się od poprzednika, nie tylko przez samonośne nadwozie, ale też przez znacznie mniejsze gabaryty wynoszące długość 4242 szerokość 1791 i wysokość 1605 był też znacznie lżejszy w wersji czterodrzwiowej z silnikiem 4.0l ważył 1430 kg. Nic przy tym dziwnego, że na tle konkurencji wypadał znakomicie pokazując kierunki rozwoju samochodów terenowych.

Jeep Cherokee XJ 1984-2001
Jeep Cherokee XJ 1984-2001

Z poprzednikiem wiązały go tylko prostokątne kształty, w walce o wagę zastosowano wiele plastików; z tego materiału była tylna klapa i przednia atrapa chłodnicy, zderzaki nadal pozostawały stalowe. Do roku 1990 na niektórych rynkach występował też w najbogatszej wersji wyposażenia Wagoneer co często jest mylone z większym modelem, ponadto w ofercie były też wersje Cherokee Chief, Pioneer, Laredo. 

Jeep Cherokee XJ wnętrze po liftingu
Jeep Cherokee XJ wnętrze po liftingu

Początkowo pod maską znalazł się nowy debiutujący silnik AMC 150 2,5 l benzynowy o mocy 105-130 KM oraz silnik 2,8 V6 o mocy 115 KM zamieniony w krótce już w 1986 na AMC 242 o pojemności 4,0l. Zaoferowano też nieudany silnik turbodiesla Renault 2,1l który w Stanach Zjednoczonych nie został zbyt dobrze przyjęty, był oferowany tylko do roku 1986 a w Europie do 1994 roku. Posiadający tylko 85 KM mocy znacznie odbiegał od oczekiwań klientów był też dosyć zawodny i mało żywotny. Przełom w silnikach już za Chryslera w roku 1987 wprowadziła jednostka AMC 242 o pojemności 4,0l i układzie cylindrów R6 w kolejnych latach modernizowany ?osprzętowo? znajdował się w był ofercie do końca produkcji do 2001 roku. Jednostka ta idealnie wpisała się w Cherokeego był ceniona za dużą moc, która wynosiła prawie 200KM, ale też przede wszystkim za ogromną bezawaryjność i długowieczność. Z silnikami były montowane przez pierwsze dwa lata produkcji czterobiegowe skrzynie manualne a później już tylko pięciobiegowe. Z automatami było podobnie początkowo były to trzy potem cztero a potem pięciobiegowe rozwiązania. W większości przypadków model oferowany był jak pojazd czteronapędowy jednak w najtańszych wersjach można było nabyć Jeepa z napędem tylko na tył. Zawieszeniowo nadal posiadał dwa sztywne mosty jednak z przodu były one prowadzone już przez układ czterech wahaczy co znacznie poprawiało komfort podróżnych. Pojazd znakomicie się sprzedawał podbijając kolejne rynki światowe od początku produkcji był produkowany oprócz Stanów Zjednoczonych w Chinach, od 1986 w Argentynie, od 1987 roku w Wenezueli, a od 1992 w Egipcie. W 1997 po trzynastu latach obecności na rynku przyszedł czas na modernizację, dzisiaj zapewne odtrąbiona była by kolejna generacja. Pojazd przeszedł gruntowny lifting nadwozia pojawiły się obłe kształty zderzaków, przedniej atrapy, tylnej klapy bagażnika i świateł. Wnętrze również uległo przeobrażeniu centralnie pojawił się zespolony układ zegarów, wszystko zastało przykryte miękkimi, na nowo zaprojektowanymi materiałami tapicerskimi tu również pojawiło się mnóstwo obłych plastików. Zaproponowano też zmodernizowane silniki benzynowe 2,5l i 4,0l oraz silnik 2,5 l VM Motori z uwagi na wysoką awaryjność nie cieszący się dobrą opinią. W roku 2001 zakończono produkcje modelu XJ, w Chinach był on produkowany do 2005 roku ale tylko na wewnętrzny rynek. Na platformie Cherokee XJ w latach 1986-92 był oferowano też pikupa o nazwie Comanche MJ. 

Jeep Cherokee XJ 2001
Jeep Cherokee XJ 2001

Oznaczenia literowe poszczególnych modeli Cherokeego mają kontynuację od modelu ?CJ? (civilian Jeep). Podczas wprowadzania kolejnych modeli w dowolny sposób dobierano literę która miał się znaleźć przed literą ?J? oznaczającą Jeep. Wprowadzając model ?KK? zerwano z tą procedurą a rozpoczęto nową gdzie oznaczenie modelu Cherokee rozpoczyna się od litery ?K? a druga litera jest dobrana jako kolejna litera alfabetu. .   

 

Historia modelu 

1974 pierwszy model Jeepa Cherokee SJ 

1976 duży silnik V8 6,6l 

1977 wersja czterodrzwiowa

1983 zakończenie produkcji SJ

1984 premiera Cherokee XJ 

1986 skrzynie pięciobiegowe 

1987 wprowadzenie silnika AMC 242 4,0l 

1991 wtrysk wielopunktowy 

1995 silnik 2,5 TD VM Motori 

1997 gruntowny lifting pojazdu 

2001 zakończenie produkcji modelu XJ premiera KJ 

2005 lifting nadwozia, zmodernizowany silnik 2,8 CRD 

2006 model Cherokee Renegade

2007 premiera nowego Cherokeego KK

2010 wycofanie pojazdu ze sprzedaży w Europie

2012 zakończenie produkcji Cherokee KK

2013 premiera nowego modelu Cherokee KL

2018 lifting modelu Cherokee KL

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora