Ciekawy okaz
Premierze KJ towarzyszyło sporo kontrowersji. Jak na Jeepa, model prezentował się osobliwie. Czas pokazał, że dało się go polubić. Nieszablonowy wygląd w połączeniu z solidną konstrukcją, dobrze wpisał się w potrzeby klienteli. Produkcja ?pokemona? zakończyła się stosunkowo niedawno, dlatego bez problemu można znaleźć niezajeżdżony, godny uwagi egzemplarz.
Geneza
Początek historii Jeepa Cherokee sięga wczesnych lat sześćdziesiątych, kiedy to pojawili się protoplaści przyszłych modeli Cherokee ? Wagoneery*. [Link1]Nazwa Cherokee po raz pierwszy pojawiła się w 1974 roku przy jednym z modeli J lub SJ Wagoneera. Popularny kompaktowy model Jeep Cherokee XJ o nowoczesnych (jak na swoje czasy) rozwiązaniach nośnych ? samonośnej konstrukcji, pojawił się w roku 1984 i już od tego momentu zaczął się znakomicie sprzedawać. Zaraz później trafił do Europy. Jego seryjną produkcję rozpoczęto w Grazu w Austrii, gdzie był montowany do czasu zastąpienia go przez nowy projekt ? Jeepa Cherokee/Liberty model KJ. Model ten miał swoją premierę podczas targów w Detroit na początku 2001 roku. ?Kajotka? stylistycznie wyraźnie odcięła się od swojego poprzednika. Na rynek amerykański model ten został wprowadzony pod nazwą Liberty. Do konserwatywnej Europy trafił już pod nazwą Cherokee. W Polsce był oferowany od roku 2002. W USA Liberty montowany był w fabryce North Plant w Ohio. Jak łatwo się domyślić, na tamtejszym rynku był oferowany tylko z silnikami benzynowymi. W Europie musiał pojawić się diesel i tak też się stało. Pomogła w tym włoska firma VM. W 2004 roku do sprzedaży trafiła odmiana Renegade. Produkcję Cherokee zakończono w 2008 roku.
Nowe podejście
Model KJ od samego początku stanowił całkowicie nowy projekt. Auto co prawda, podobnie jak poprzednik, posiadało zwartą, kompaktową bryłę typu kombi oraz konstrukcję samonośną, ale na tym podobieństwa się kończą. Już kształtem znacząco wyróżniał się od swojego poprzednika. Patrząc na niego ma się wrażenie, że w stosunku do wcześniejszego modelu ? jest weselszy i bardziej dziecinny. [Ramka 1]Prostopadłe linie nadwozia odeszły do lamusa. Nastąpiło całkowite oddalenie się od kwadratowej stylizacji, co dla jeepowych ortodoksów było prawdziwym szokiem. Pojawiły się okrągłe kształty nadwozia, okrągłe pochylone reflektory przednie, masywne, można powiedzieć bojowe zderzaki, a z tyłu na drzwiach znalazło się koło zapasowe. Gabaryty także nie pozostały bez zmian. Model KJ zauważalnie urósł. Po raz pierwszy pojawiły się 16-calowe felgi. Patrząc z perspektywy czasu, cały zakres modyfikacji i prac wykonanych przy projektowaniu, był dużym krokiem naprzód. Od początku oferowano KJ-a w wersjach Sport i Limited, przy czym wersja Limited była ?bogatsza? na zewnątrz, wyróżniała się lakierowanymi listwami bocznymi, zderzakami i nadkolami.
W 2004 roku pojawił się wpadający w oko model Renegade. Auto otrzymało nową atrapę chłodnicy oraz charakterystyczne reflektory. Dodatkowo pojawiły się poszerzone nadkola z zewnętrznymi śrubami, relingi dachowe imitujące duży, wyprawowy bagażnik oraz ? szczegół najbardziej charakterystyczny ? dobrze wkomponowane w listwę nad przednią szybą, halogeny dachowe. Efekt wizualny był zaskakująco dobry. Zwiększyły się też rozmiary ? długość to 4 496 mm szerokość ? 1 819 mm. Jednak najbardziej zwiększyła się wysokość ? do 1 897 mm. Oczywiście nie obyło się bez przyrostu masy – w tej kwestii zanotowano znaczącą zmianę. Tym razem waga auta przekroczyła dwie tony.
Ponadczasowo
Patrząc współcześnie na wnętrze Cherokee KJ i użyte w nim materiały nie będziemy mieli powodów do narzekań. Styliści zadbali o jego ponadczasowy charakter. W wyposażeniu często spotykane były białe zegary. Kolory tapicerki to: szary, oliwkowy lub czarny ze srebrnymi dodatkami. Niestety podszybie wykonane było z twardego plastiku. Pokrycia siedzeń to dla wersji Sport materiał tkaninowy. Wersje Limited i Renegade wyposażono już w skórzane fotele. Wybierając model Sport nie należy spodziewać się ekstrasów. W ?zamożniejszych? modelach można już oczekiwać elektrycznych szyberdachów, elektronicznego sterowania szybami i fotelami, centralnego zamka czy klimatyzacji. Można też szukać modeli z wysokiej jakości systemem audio oraz z komputerem pokładowym, który informuje nas o podstawowych parametrach jazdy, takich jak: przejechany dystans, zasięg pojazdu, kierunek jazdy, średnie spalanie itd.
Silniki
KJ-ka była oferowana z kilkoma silnikami. Pierwsze modele były wyposażane w silnik benzynowy nowej generacji, pracujący w układzie V6, o pojemności 3,7 l, rozwijający moc 210 KM przy 5 200 obr./min i 305 Nm przy 4 000 obr./min. Motor ten był udaną konstrukcją i znajdywał się w ofercie do końca produkcji. Był to bez wątpienia najpopularniejszy silnik za Oceanem, oparty na bloku żeliwnym i aluminiowych głowicach z wałkami rozrządu ? po jednym w każdej głowicy, napędzanymi łańcuchem. Zastosowano też dodatkowo wałek wyrównoważający, ograniczający drgania silnika. Jego wadą, szczególnie ze współczesnego punktu widzenia, jest duże zapotrzebowanie na paliwo.
Inny silnik benzynowy, z jakim można spotkać Cherokeego, to rzędowa czwórka o pojemności 2,4 l, który generuje prawie 150 KM. Znajdował on się w ofercie w latach 2001-2006, jednak nie cieszył się ze zbyt dużą popularnością. Nie grzeszył też oszczędnością, a przy tym był za słaby dla ciężkiego KJ-ta. Oprócz wyżej wymienionych silników benzynowych, na rynku europejskim obecne były też wspomniane wcześniej diesle* włoskiego producenta VM.
Świeżo opracowane konstrukcje z żeliwnym blokiem, jednoczęściową aluminiową głowicą, dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Początkowo pojazd napędzał motor 2,5 l, dysponujący 143 KM oraz 343 Nm.
W 2004 roku został on zastąpiony przez mocniejszą jednostkę ? 2,8 l, 150 KM, z momentem wynoszącym 360 Nm. W tej chwili wydaje się on być najlepszym wyborem. Ale jest jeden szkopuł – modele z tą jednostką trzymają cenę, przez co są drogie w zakupie.
Przeniesienie napędu
Jeśli chodzi o kwestię napędu, Jeep pozostał przy tym, co dobre. Cherokee zachował tradycyjne rozwiązania. Motor ustawiony jest wzdłużnie, dalej skrzynia biegów i reduktor z dołączanym przodem. Do wyboru dwa rodzaje skrzyni biegów: sterowanie ręczne lub dla Amerykanów rozwiązanie klasyczne, jakim jest automatyczna przekładnia. Przy jednostkach benzynowych najczęściej znajdziemy sześciostopniową, manualną skrzynię NSG370. Dodatkowo, przy silniku 3,7 l możemy znaleźć automatyczną skrzynkę czterostopniową – 42RLE. Występują one zarówno w modelach napędzanych na wszystkie koła (4WD), jak i w modelach, gdzie napęd przekazywany jest tylko na tylną oś (2WD).
Dieslowi o pojemności 2,8 l dedykowany był pięciobiegowy automat – 545RFE, natomiast we wcześniejszych modelach z silnikiem wysokoprężnym 2,5 l, pojawiała się skrzynia manualna. Ponadto, do dyspozycji mamy dwa rodzaje rozwiązań skrzyń redukcyjnych ? NV241 lub NV231 Command-trac o przełożeniu zredukowanym 2,72 oraz NV242 Selec-trac z możliwością wyboru napędu stałego bez sztywnego połączenia osi o tym samym przełożeniu.
W wersjach 2WD napęd był wyprowadzony bezpośrednio ze skrzyni biegów. Od silnika i skrzyni biegów uzależniony był dobór przełożenia przekładni głównej. By dodatkowo poprawić właściwości terenowe auta, w niektórych konfiguracjach stosowano tylny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu – Trac-Lok.
Zawieszenie
Rozwiązanie zastosowane przy budowie zawieszenia to udany kompromis. W przednim zawieszeniu znajdziemy układ niezależny. Taki układ ma niebagatelny wpływ na właściwości i komfort w jeździe miejskiej. Jednak przy intensywnej jeździe w terenie, może skutkować wieloma awariami. Z przodu umieszczono poprzeczne wahacze (dolny odlewany, górny kuty), a do tego sprężyny śrubowe o charakterystyce progresywnej. Z tyłu zaprojektowano sztywny most, prowadzony wahaczami wzdłużnymi i A-ramą, całość zaś oparto na sprężynach śrubowych. Warto tu również wspomnieć o nowym rozwiązaniu układu kierowniczego (niestosowanym do tamtej pory w Jeepach), jakim jest przekładnia listwowa, zapewniająca większą precyzję przy prowadzeniu auta.
W Cherokee zastosowano dwuobwodowy układ hydrauliczny ze wspomaganiem podciśnieniowym. Z przodu znajdziemy wentylowane tarcze hamulcowe. Z tyłu również najczęściej stosowano tarcze hamulcowe, choć w starszych modelach używano też tańszych ?bębnów?. Opony, w jakie KJ został wyposażony, miały rozmiar 225/75R16 lub 235/65R16. Po raz pierwszy pojawiły się 16-calowe felgi, przy okazji zmieniono jednak rozstaw śrub, co sprawiło, że trudno było o zamiany w ramach jednej marki ? stąd trudny dostęp do zamienników.
Za i przeciw
Jeep KJ uchodzi za jeden z najsolidniejszych modeli Jeepa. Odwiedziny serwisu zdarzają się rzadko. Usterki dotyczą głównie zawieszenia. Zniszczeniu ulegają sworznie dolne zwrotnicy przy przednich kołach oraz centralny sworzeń przy A-ramie. Wybijają się też metalowo-gumowe połączenia zawieszenia. Sporadycznie dochodzi do krzywienia się tylnych mostów. Silniki uchodzą za bezawaryjne, a jedynie przy silniku 3,7 l, przy dużych przebiegach, mogą pojawić się wycieki w uszczelnieniach tyłu silnika. Podczas zakupu należy zwrócić uwagę na typ napędu. Egzemplarze 2WD, choć rzadkie, będą znacznie tańsze, lecz nie dadzą nam komfortu bezpieczeństwa, jaki mamy przy samochodzie z napędem na obie osie. Należy też poważnie zastanowić się planując zakup modelu z silnikiem benzynowym 2,4 l – jest zdecydowanie za słaby, zaś 3,7 l jest mało oszczędny. Na pochwałę zasługuje natomiast ?klekot? 2,8 l ? oszczędny i bezawaryjny.
Duża podaż samochodów pochodzi z importu, głównie zza Oceanu. Przy decyzji o zakupie ?amerykańca? należy zwrócić uwagę na odmienność reflektorów (tamtejsze generują zupełnie inny snop światła), ewentualnie niedopuszczone do ruchu w Europie opony (brak oznaczenia E), miększe nastawy zawieszenia. Jeszcze inaczej mają się sprawy przy imporcie aut z Wysp Brytyjskich ? tutaj zmiany związane z dopuszczeniem na polskie drogi będą znaczne ? począwszy od reflektorów przez lusterka, pedalierę, kolumnę kierownicy, sterowanie fotelami, a skończywszy na wycieraczkach.
Summa summarum
Jeep Cherokee KJ to wciąż wyjątkowo dobra oferta w tym segmencie. Model ten nie jest przesadnie tani, ale też nie jest drogi. Jego ceny wydają się w pełni akceptowalne. Ponadto auto jest przestronne, pakowne i, co najważniejsze, posiada tradycyjny, wydolny w terenie układ przeniesienia napędu. Przy tym jest kompaktowy, łatwy w prowadzeniu zarówno w trasie, jak i w mieście. Biorąc pod lupę rynek wtórny, warto jeszcze raz zaznaczyć, że jest to wyjątkowo mało awaryjny model. Plusem jest też duża podaż. Off-roadowców może przekonać szeroka oferta elementów tuningowych. Kto szuka ciekawego, osobliwego auta, które doskonale łączy cechy twardej terenówki i crossovera, niech bacznie przegląda oferty ze słowami kluczowymi Cherokee KJ.
Silniki
2,4 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, 16 zaworów, pojemność 2 429 cm?, moc silnika 112 kW (150 KM) przy prędkości obrotowej 5 600 obr./min, maksymalny moment obrotowy 224 Nm przy 4 000 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa
2,5 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, pojemność 2 499 cm?, moc silnika 105 kW (143 KM), maksymalny moment obrotowy 343 Nm, wtrysk bezpośredni ? common rail, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa
3,7 l
widlasty, SOHC, 6-cylindrowy, kąt rozwarcia 90?, pojemność 3 701 cm?, moc silnika 157 kW (210 KM) przy prędkości obrotowej 5 200 obr./min, maksymalny moment obrotowy 319 Nm przy 4 000 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, dwie głowice aluminiowe
2,8 l
rzędowy, DOHC, 4-cylindrowy, 16 zaworów, turbodiesel z systemem common-rail, pojemność 2 776 cm?, moc silnika 120 kW (163 KM) przy prędkości obrotowej 3 800 obr./min, maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 1 800 obr./min, konstrukcja: blok żeliwny, głowica aluminiowa
Chronologia zmian modelu
2001 ? debiut na targach w Detroit
2002 ? pierwsze egzemplarze w Polsce
2004 ? model Renegade
2004 ? nowa jednostka diesla – VM 2,8 i koniec produkcji VM 2,5
2006 ? wycofanie z oferty benzynowca 2,4 l
2008 ? koniec produkcji modelu
Autor: Grzegorz Surowiec, Aleksander Goliat, Zdjęcia: Jeep, archiwum