Jeep Super Wagoneer to pierwszy pełnoprawny SUV na świecie. Dysponował potężnym silnikiem, dużym przedziałem pasażerskim i oczywiście był luksusowo wykonany.
W roku 1965, poniekąd jako odpowiedź na wprowadzenie Forda Bronco, w ofercie Jeepa Wagoneera pojawił się pierwszy silnik V8 (Vigilante o pojemności 5,4 l), a rok wcześniej najlepsza i najdłużej produkowana (1964-1979) skrzynia automatyczna ? GM TH400 (Turbo Hydra-Matic). Pod koniec 1965 roku w grudniu zaprezentowano model Super Wagoneer, który ? jak na ówczesne czasy ? znacznie wyprzedzał konkurencję pod względem standardu wyposażenia.

Dysponował on silnikiem V8 AMC 327 o mocy 270 KM współpracującym z automatyczną skrzynią biegów oraz szeregiem dodatkowego wyposażenia ? wspomaganym układem kierowniczym z kierownicą regulowaną w siedmiu położeniach oraz wzmocnionym, wspomaganym układem hamulcowym.

We wnętrzu kierowca mógł znaleźć skórzaną tapicerkę (najczęściej w kolorze czerwonym), klimatyzację, składane fotele oraz przyciemniane w tylnej części szyby.

Na zewnątrz pojazd wyróżniało winylowe, czarne pokrycie dachu, pas z chromowanymi listwami wzdłuż biegnący pojazdu oraz aluminiowe felgi z białymi otokami opon.
Wraz z Super Wagoneerem wprowadzono nowy pas przedni (razor grill), tym samym wyróżniając Wagoneera SJ od modelu pikup Jeepa Gladiatora i innych użytkowych modeli serii J.

Produkcja Super Wagoneera nie trwała zbyt długo, została zakończono w 1969 roku. W kolejnych latach 1967-71 do regularnej oferty Wagoneera dołączył silnik Buicka ? V8 Dauntles.
autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: archiwum autora