Jeep Wagoneer 1963 ? pierwszy cz. II

Bogacące się społeczeństwo amerykańskie oczekiwało dużego, pojemnego i luksusowego kombi. A skoro na ulicach pojawiły się osobowe ?krążowniki?, przyszedł też czas na duże terenówki.

Nastała epoka komfortowych limuzyn. Początek lat sześćdziesiątych to wysyp mniej spartańskich od CJ-ów pojazdów terenowych dziś nazywanych SUV-ami. Przypomnijmy historię: pierwszy z wielkich był debiutujący w 1961 roku  International Harvester?s Scout, drugi Jeep Wagoneer a kolejny ? Ford Bronco zaprezentowany w sierpniu 1965 roku. Cztery lata później do tej grupy dołączył Chevy Blazer. Żeby nie zostać w tyle, Jeep musiał uderzyć ? uderzyć szybko i mocno. Prace nad Wagoneerem i bliźniaczym pickupem o nazwie Gladiator ruszyły już w 1959 roku. Odpowiedzialny za nie był Bob Sheaves, inżynier marki. Pierwsze projekty były gotowe już w marcu 1960 roku, a egzemplarze seryjne opuściły bramy fabryki dwa lata później. Dla Jeepa był to przełomowy moment. 

W 1963 roku w wyniku przekształceń własnościowych doszło do zmiany nazwy Willys Motors na Kaiser Jeep Corporation. Kaiser ? co prawda ? był właścicielem Willysa już od 10 lat, ale na zmianę nazwy zdecydował się dopiero po premierze Wagoneera, by podkreślić, jak nowy model jest ważny dla marki. 

 

Jeep Wagoneer 1963
Jeep Wagoneer 1963

Następca modelu Station Wagon został Jeep Wagoneer, który spełniał oczekiwania ówczesnych klientów. Jego nadwozie nie odbiegało od standardów epoki: było szerokie, ciężkie i z mnóstwem chromowanych elementów. Jeep Wagoneer całkowicie zatracił wizerunek terenowego protoplasty ? modelu CJ. Podczas prac projektowych postawiono na nowoczesność i funkcjonalność. Pojawiła się długa i płaska maska oraz charakterystyczny, podcięty pas przedni z podwójnymi reflektorami. Projekt nowej atrapy chłodnicy powszechnie nazywano rhino grill, choć tak naprawdę bardziej kojarzył się z zębami bobra niż z nosorożcem. Taki front pojazdu przetrwał do 1965 roku. 

W ofercie producenta największą popularnością cieszyło się czterodrzwiowe kombi. Dostępny był też model dwudrzwiowy, który nie znajdował jednak wielu entuzjastów, dlatego w 1968 roku zaprzestano jego produkcji. 

Pierwsze egzemplarze Wagoneera wyposażone były w nowoczesny silnik Tornado o pojemności 3,8 l i o bardzo dobrych osiągach ? 140 KM i 210 Nm. Układ napędowy stanowiły sztywne mosty Dana 27 montowane na przedniej osi oraz Dana 44, które swoje miejsce znalazły na osi tylnej, z dodatkową opcją Power-Lok, czyli mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Osie prowadzone były resorami piórowymi, a na kołach Wagoneera znalazły się wspomagane podciśnieniowo hamulce. Za przekazanie napędu odpowiadała trzybiegowa skrzynia manualna wraz ze skrzynią rozdzielczą z dołączanym napędem przednim. W produkcji znalazły się także tylnonapędowe wersje z niezależnym zawieszeniem przednim. 

Jeep Wagoneer 1963
Jeep Wagoneer 1963

Do ciekawych rozwiązań Wagoneera należała pokrywa bagażnika z szybą opuszczaną jak w drzwiach bocznych, tyle że bez ramki. Pojazd był oferowany w dwóch wersjach wyposażenia: Standard i Custom. Równocześnie z rozpoczęciem produkcji modelu pasażerskiego podjęto produkcję wersji użytkowych z dzielonymi pionowo drzwiami bagażnika. W ofercie znajdowały się ? miedzy innymi ? wersje dwudrzwiowe z panelami bocznymi zamiast szyb w tylnej części. W 1963 roku do oferty dołączyła opcja trzybiegowej skrzyni automatycznej ? Wagoneer stał się pierwszym wytwarzanym seryjnie samochodem terenowym z automatem.

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora