Jeep Wagoneer 1979-83 i Jeep Grand Wagoneer 1984-85 cz. VII

Rok 1979 był początkiem inwestowania Renault w AMC. Jak się później okazało,  nie był to najszczęśliwszy okres w historii Jeepa. W 1979 roku modele SJ Wagoneer i Cherokee poddano kolejnemu liftingowi nadwozia ? znów zmienił się kształt pasa przedniego; pojawiły się prostokątne reflektory i jednoczęściowe, chromowane, aluminiowe zderzaki. Nowy grill stał się bardziej masywny i uwypuklony w części środkowej, a do tego przyjął szereg poziomych, chromowanych linii i został nazwany pig nose.

Jeep Wagoneer 1979
Jeep Wagoneer 1979

W latach 1979-80 taki sam front został użyty w modelach Cherokee i serii J-Track. W celu odróżnienia poszczególnych wariantów w 1981 roku modele użytkowe serii J i Cherokee otrzymały znów płaską atrapę muscle z pionowymi szczeblami ? ta zachowała się do końca produkcji Cherokeego i do 1985 roku w przypadku serii użytkowej J. W Wagoneerze natomiast front pozostawiono bez zmian do 1985 roku.

Od roku 1979 pojazd był dostępny w wersji dwubarwnej. Dwa lata później pojawił się model Brougham, który otrzymał zmodernizowane wykończenie wnętrza, w tym elementy drewniane na desce rozdzielczej i klaksonie oraz elektrycznie otwieraną szybę tylnej klapy. Na zewnątrz pojazd wyróżniał się około dziesięciocentymetrową, drewnianą listwą biegnącą wzdłuż boku. Nadal pozostawiono najbogatszą wersję Limited z seryjnie montowanym systemem Quadra-Trac, automatyczną skrzynią oraz elektrycznymi szybami i zamkami drzwi. 

Początek lat osiemdziesiątych to fala kryzysu, jaka dosięgnęła rynek motoryzacyjny i wymusiła pewne zmiany. Wagoneer po dużym spadku (1980 rok) powoli zwiększał sprzedaż. Nie były to jednak wyniki z końca lat osiemdziesiątych. Zapadła więc decyzja o wprowadzeniu nowego pojazdu. Wszystko odbywało się jednak stopniowo ? w 1983 roku zakończono produkcję modelu Cherokee SJ oraz zrezygnowano z  wariantu Custom w ofercie Wagoneera. Kolejny rok ? 1984 ? był dla Jeepa przełomowy. Wprowadzono wtedy całkowicie nowego, mniejszego Wagoneera XJ, a poczciwemu Wagoneerowi dodano przedrostek Grand i pozostawiono go w ofercie w jednej konfiguracji wyposażenia. W 1984 roku przekroczono liczbę 20 tys. sprzedanych egzemplarzy.

 

autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora