Jeep Wagoneer został wprowadzony do sprzedaży jeszcze za czasów Willysa w początkach lat sześćdziesiątych to fenomen, który bez większych zmian przetrwał przez kolejnych, prawie trzydzieści lat.
Był świadkiem kolejnych zmian właścicielskich: od Kaisera, przez AMC, aż wreszcie do połączenia z Chryslerem. Jeep Wagoneer był również pierwszym w historii marki pojazdem full-size (SJ) i prekursorem, pierwszym z obecnych SUV-ów.
Willys-Overland, ówczesny właściciel marki Jeep, od połowy lat czterdziestych w swojej ofercie zabudowanych, cywilnych nadwozi posiadał jedynie model Station Wagon. Ponadto oferował tylko CJ-ty w różnych konfiguracjach oraz dostawcze modele FC. Konstrukcja modelu Station Wagon bazowała na ramie CJ-ta ? została ona jednak wydłużona, a rozstaw osi wynosił 104?? (2 640 mm). Pojazd posiadał stalowe, trzydrzwiowe nadwozie z przednią kanapą i dwoma, wzdłużnymi rzędami siedzeń, na których mogło podróżować w sumie siedem osób. Początkowo pierwsze kombi Jeepa występowało wyłącznie z napędem kół tylnych i z czterocylindrowym silnikiem Go Devil o pojemności 2,2 l i mocy 60 KM ? takim samym jak w wariantach CJ2A. Obok wersji osobowych powstawały samochody użytkowe ? Utility Wagon z napędem 4×4 oraz Panel Delivery. Pierwszy z nich był furgonem przeszklonym, drugi ? zabudowanym.
Choć model Station Wagon odniósł ogromy sukces, to na początku lat sześćdziesiątych klienci oczekiwali już czegoś nowocześniejszego. Wtedy zaproponowano Jeepa Wagoneera SJ, który zrewolucjonizował podejście do użytkowych pojazdów.
W kolejnych częściach opisujemy Jeepa Wagoneera z podziałem uwzględniającym zasadnicze modernizacje.
autor: Grzegorz Surowiec, zdjęcia: producent, archiwum autora